hotness 20
Concord Cover
News

Hoe Concord Sony's PC-plan kan beïnvloeden

Een game kan een groot verschil maken

Gepost door

Dat Sony diens exclusives naar PC zou brengen, was enkele jaren geleden nog ondenkbaar. Hoe hard gamers ook schreeuwden, Bloodborne, God of War en LittleBigPlanet zouden ogenschijnlijk nooit het gesloten ecosysteem van PlayStation verlaten. Maar toen begonnen de eerste game mondjesmaat de overstap te maken en nu komt de ene na de andere release van het bedrijf naar Steam, soms zelfs op dezelfde dag als op PlayStation.

In sommige gevallen kan dit goed nieuws zijn. HELLDIVERS 2 was een onverwacht groots succes, juist uitgerekend op PC. Hoe het daarna is gelopen is een tweede, maar het liet zien dat Sony makkelijk in zou kunnen breken in deze markt, puur op basis van hun reputatie en IP’s. Tegelijkertijd kan het hun reputatie echter ook schaden.

Openheid van zaken

PC gamers zijn op veel fronten een heel anders ras dan console gamers en dit merk je alleen al op het gebied van transparantie. Dankzij websites als SteamDB is het geen geheim hoe goed een game het doet en zaken als de communityhub en user reviews zorgen ervoor dat er een veel minder grote afstand ligt tussen uitgevers en spelers. Terugkijkend naar HELLDIVERS 2 is dat goed nieuws, immers heeft mond tot mond-reclame de game enorm geholpen. Concord had echter precies het tegenovergestelde.

Dat de live-service het moeilijk zou krijgen, dat kon je voor release al zien. De beta die enige tijd geleden werd georganiseerd, wist niet veel spelers aan boord te halen. Dat je de game in eerste instantie moest reserveren om deel te nemen, zal daar aan hebben bijgedragen, maar er zijn genoeg spelers die reserveren en vervolgens annuleren om deel te nemen en bovendien waren er ook open beta’s. Dit kan het dus niet geheel verklaren. Er was gewoon een soort algehele desinteresse, welke enkel sterker werd na de beta-rondes.

Neerwaartse spiraal

Waren het de reacties van spelers die hiervoor zorgden? Absoluut! Zoals mond tot mond-reclame HELLDIVERS 2 naar nieuwe hoogte wist te brengen, trok de lauwe ontvangst van Concords beta de game enkel verder omlaag. Maar dat was het ook: lauw. Het was niet alsof de meeste spelers echt een enorme hekel hadden aan het spel, maar ze werden er gewoon niet warm voor, waardoor de beta al snel doodbloedde. En dat was wel een probleem.

De reden waarom live-services als Suicide Squad en Avengers het niet goed deden, is omdat spelers al snel klaar waren met wat het te bieden had. Wie op SteamDB keek, zag de playerbase snel krimpen, hetgeen desastreus is voor een live-service die het juist moet hebben van een spelers die elkaar weten te vinden. Dergelijke mislukkingen zijn in recente jaren niet bepaald een zeldzaamheid gebleken en spelers zijn dus sindsdien veel meer op hun hoede, vooral bij een game waar je vooraf geld in moet steken in plaats van free-to-play is. Dus wanneer zij zien dat een beta doodbloedt en de game na release ook maar nauwelijks bekijks trekt, zullen meer twijfelaars hierdoor de game niet kopen, wat voor zorgt voor een neerwaartse spiraal die de game al eigenlijk ten dode opgeschreven heeft. En persoonlijk doet het mij vrezen voor hoe Sony in de toekomst met PC om zal gaan.

De toekomst

Op PlayStation heeft Sony grip op diens playerbase en hoe zij dingen voorgeschoteld krijgen. Een hit is niet af te dwingen, maar wel makkelijker te krijgen wanneer jij bepaald hoe prominent bepaalde titels naar voren komen. Op PC heeft het bedrijf dit niet. Anderzijds is het ook maar de vraag in hoeverre dit had geholpen.

Dat Concord dead on arrival zou zijn, kon je van mijlenver zien aankomen. Zelfs als de ontvangst van de beta niet verschrikkelijk slecht was, was het gewoonweg niet positief genoeg om de game in de huidige vorm te releasen, zelfs als het in mijn optiek niet zó slecht was als iedereen het doet lijken. Sony had de feedback moeten nemen, de game uit moeten stellen en het na een drastische verbetering goed moeten marketen. Kijken naar hoe Marvel Rivals het doet. Die game heeft enkel een beta gehad en mensen hangen nu massaal aan het content-infuus voor elk beetje info door hoe men met de marketing is omgegaan. Denk bijvoorbeeld aan samenwerkingen met influencers en de (kleine) kans om een beta key te krijgen als je naar hun streams keek. De hype was tastbaar.

Live-services zijn dus zeker niet dood, maar ze zijn ondertussen met genoeg dat je niet meer wegkomt met halfbakken werk. Al helemaal niet met de transparantie van de PC-markt. Laten we hopen dat dit de les is die Sony hieruit leert en dat we niet weer moeten gaan duimen voor releases op PC.

0 reacties op "Hoe Concord Sony's PC-plan kan beïnvloeden"