Na twee jaar in afgeslankte vorm te zijn gehouden, bracht 2022 weer een échte gamescom. En jongens wat had ik daar een zin in! Door de jaren heen ben ik op verschillende wijzen naar Duitsland gereisd, maar de treinreis van de laatste keer beviel zo goed, dat we besloten dat dit jaar meer te doen. Niet enkel voor de gebruikelijke persdag, maar voor drie dagen vol vertier! Viel dat even tegen!
Onze woensdag begint goed. Na een treinreis van anderhalf uur arriveren onze vertegenwoordigers op station Köln Messe Deutz. Dat gamescom wordt gehouden is niet te missen, daar borden die de routes aangeven overal te zien zijn. Vijf minuten lopen en tien minuten wachten later wandelen we de beursvloer op, waarbij direct met volle vaart richting merchandise wordt gelopen. Het begin van de dag is de enige zonder afspraken en we willen de exclusieve gamescom goodies immers niet missen! We hebben zelfs nog een beetje tijd over en spelen een point and click adventure genaamd Cats and the Other Lives bij de indies, waarna we doorgaan naar het reguliere schema.
Handig!
Die brengt ons naar de Business Area van gamescom, een drietal vloeren waar je enkel binnenkomt als je voor een ontwikkelaar, uitgever of outlet als GameQuarter werkt óf een influencer bent met voldoende volgers om jouw deelname interessant te maken.
Onze eerste afspraak is bij de booth van THQ Nordic, waar we een afspraak hebben bij dochteronderneming HandyGames. Hun stand is vormgegeven rondom een bar, waar de pers voor en na hun afspraak in alle rust een hapje en een drankje kan nuttigen. Een thema dat we meer zien terugkomen bij de grotere uitgevers op deze vloer. Voor de verandering denkt ondergetekende echter eens niet aan voedsel, maar aan games! A Rat’s Quest stond al in de planning, echter door onverwachte omstandigheden heb ik ook nog het geluk dat ik Airhead kan proberen. Dit spel stond nog niet op de radar, al heeft zijn plekje daar nu meer dan verdiend.

Klein maar fijn
Tussen afspraken door hebben we overal een half uur vrij gepland. Zo kunnen redacteurs eten, drinken, notities verwerken, overleggen en waar nodig een sprintje trekken naar de volgende locatie. Dat was voor de volgende haltes ook nodig. Frank & Drake brengt me van hal 4 naar hal 10, waarna ik na een paar potjes Robo Quest weer rechtsomkeer mag maken om achter elkaar Ikonei, Broken Alliance, ONI, Gravity Circuit en Bibots te proberen in de Business Area. Op dit moment staat de zon op zijn hoogtepunt en heb ik een knaagje in mijn maagje. Ons duo trekt daarom richting de ingang, waar een hot dog-kraam zaken doet. Ze noemen het misschien niet zo, maar als Nederlander herken ik een broodje Unox uit duizenden.
Met een gevulde maag en twee flesjes véél te dure Cola van de nabije stand, gaat de reis terug naar de Business Area. Hier hebben we een afspraak bij de DGA, de Dutch Game Association, om verschillende titels te proberen van Nederlandse bodem. Degene die in het oog springen zijn Schim, een puzzelspel rondom schaduwen, en Deceiver Inc, een social deduction-titel. Mijn collega is ondertussen helemaal verslaafd geraakt een mobiele titel genaamd Text Express, waar ik haar maar met moeite van weg krijg. We praten nog even rustig met het talent uit Nederland, voor we verder moeten hollen naar de volgende afspraak met een ander Nederlands team: SOEDESCO. Zij tonen ons Airoheart, Saint Kotar en een paar andere horrortitels waar onze Peter hoogstwaarschijnlijk een hoop plezier aan gaat hebben. En een review key voor Airoheart is alvast geregeld voor moi!
Knallende afsluiter
De woensdag sluit af met een afspraak waarvan ik niet weet wat die precies in gaat houden. PLAION, voormalig Koch Media, heeft ons uitgenodigd om een AAA-titel te komen proberen, maar hield de lippen stijf opeen over welke dat zou zijn. Wie Opening Night Live heeft gezien, voelt nu echter al aankomen wat er komt: DEAD ISLAND 2!!!
Na een korte presentatie, waarin duidelijk hoeveel plezier de mensen die de game maken ermee hebben, worden we middenin de titel gedropt. Bewapend met een hoop speeltjes, moeten we een pretpark op een pier verkennen om een laptop te vinden. De wandelende doden zijn natuurlijk een probleem, maar een moordlustige clown compliceert de boel verder. Hoe dat verhaal afloopt, lees je in onze preview, want na een drankje op de PLAION booth en een soort poffertjes op een stokje, is het tijd terug te slenteren naar het treinstation en een paar uurtjes slaap te krijgen voor het verhaal opnieuw begint.
Van voor af aan
Donderdag begint bijna hetzelfde als woensdag. De treinreis is niet opvallend en ook de rij mogen we al snel passeren. Het is nog geen negen uur voor we de beursvloer opwandelen. Omdat onze eerste afspraak pas om tien is, wandelen we terug naar de indies, waar we Paws and Leaves, Flying Neko Delivery, Sentience en Shumi aan de tand worden gevoeld. En dan is het alweer tijd voor onze eerste afspraak: ditmaal bij BANDAI NAMCO.
Een korte presentatie vertelt ons wat de uitgever op komst heeft, maar voor iemand die zo gek is op Japanse games als mij is dat allemaal bekend. Ik weet wat er komt en weet wat ik wil spelen! Mijn zinnen zijn gezet op One Piece: Oddysey. De demo ervan speel ik twee keer door, waarna ik nog even stoei met Park Beyond. Daarna is het tijd voor pauze en wat drinken, want je begint al te merken dat het een warme donderdag gaat worden.
Terwijl mijn collega nog even rust neemt, stoei ik met een game genaamd Legion Heart op de Zweedse sectie van de beursvloer. Het duurt even voordat de game klikt, echter eens dat gebeurt kijkt de developer die naast me staat vreemd op als hij het tempo ziet waarmee ik door de levels heen vlieg. Het is misschien geen TRPG, maar heeft er voldoende van weg en past dus perfect in mijn straatje!

Een helse reis
De volgende afspraak is er een waar ik persoonlijk naar uitkeek: Thunderful. Daar gaan we aan de slag met Planet of Lana en LEGO: Bricktales. Met name de tweede had mijn interesse, maar eens ik de booth na een uur verliet, stond ook Planet of Lana op mijn to watch-lijst. Tegen de planning in lossen we hierna weer een pauze in. De collega waarmee ik de vloer verken, ziet wat bleekjes en heeft merkbaar last van de hitte. We besluiten het rustig aan te doen, extra vocht in te nemen en ik onderneem meer in mijn eentje.
Na The Forest Quartet en twee geheime games op de booth van Blowfish Studios gespeeld te hebben, keer ik terug naar een booth waar ik daags ervoor ook al was om nog een paar titels te proberen: Saviorless, een game waar ik nog niets over mag verklappen en Foretales. Mijn telefoon zoemt in die tijd een paar keer, maar daar ik er meerdere mobiele games op heb staan negeer ik die uit gewoonte. Niet verstandig zo blijkt daarna, want het is mijn collega die goed ziek is geworden en vermoedelijk ondanks alles uitgedroogd geraakt. In recordtempo neem ik contact op met de booths waar ik nog afspraken had staan. Twee, Backfirewall_ en Sengoku Dynasty, kan ik naar voren trekken en snel nog doorlopen, al heb ik me herhaaldelijk verontschuldigd tegenover de medewerkers van All-in! Games en Toplitz die zich opeens compleet naar mij moesten schikken. De rest wordt afgezegd en ook vrijdag wordt volledig geschrapt. Gelukkig is er alom begrip voor het feit dat er begeleiding nodig zal zijn voor de terugreis.
Een terugreis die anderhalf uur had moeten duren, maar door vertraagde treinen, veranderde sporen en kapotte borden in totaal meer dan vier uur geduurd heeft. Het is maar goed dat we onze afspraken van vrijdag reeds hadden geschrapt, want alle stress die dit met zich meebracht heeft ook mij niet onberoerd gelaten en ik val thuis nog met de kleren aan in slaap, waar ik pas uit ontwaak als vrijdagochtend op zijn einde loopt. Misschien ben ik te oud geworden voor dit soort drukke dagen of moet ik toch maar eens een auto gaan kopen om de touwtjes van het vervoer in eigen handen hebben. Maar dat zeg ik nu. De kans dat ik volgend jaar op wat voor manier dan ook terug wil naar Keulen, zelfs met het absurd slechte OV van de oosterburen, acht ik groot. Want jongens wat heb ik het ondanks alles leuk gehad!
Previews van de titels genoemd in dit artikel én meer zullen vanaf nu en gedurende de maand september verschijnen op onze homepage.





Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie