De graphics van spellen blijven altijd een interessant onderwerp van gesprek. Er blijft enorm veel over te zeggen, over de meest originele stijlen en de meest gedetailleerde verschillen. Wie op een PC speelt, kan vaak met veel balkjes schuiven en zo de instellingen naar zijn hand zetten. Op consoles zit dit anders. Daarbij moet veelvuldig gekozen worden tussen een Balanced Mode, Quality Mode en Performance Mode. Eerstgenoemde laat de keuze eigenlijk aan de ontwikkelaar over met het beste van twee werelden. Quality Mode doet vaak een beroep op een hogere resolutie, terwijl de Performance Mode een zo hoog mogelijke framerate probeert aan te tikken. Wat doen onze redacteuren als ze moeten kiezen voor een grafische modus?
Sil
Moeilijk te zeggen, het aantal keren dat ik die keus heb moeten maken, is volgens mij op twee handen te tellen. Het type spel wat ik doorgaans speel, vereist doorgaans niet dat je die keuze moet maken. Visual novels en de JRPG's die niet worden gemaakt door Square Enix kunnen immers meestal moeiteloos draaien op de laatste paar generaties consoles.
Peter
Ik heb het altijd interessant gevonden dat de keuze wordt gegeven, maar ik speel op een PC en die gaat heel anders om met grafische instellingen. Als ik echt wil kan ik uren bezig zijn met optimaliseren van alles. Het voordeel is dat je het helemaal naar jouw hand kan zetten, maar het nadeel is dat je inmiddels een universitaire opleiding moet volgen om nog te begrijpen wat alles precies betekent. Ik vind echter de hoeveelheid frames per seconde erg belangrijk en zal altijd kiezen voor performance mode. Fidelity mode, zoals dit op de PlayStation 5 heet, biedt voor mij nooit veel bijzonders, maar het lijkt meteen of je door een dikke soep aan het bewegen bent. Dat vind ik niet altijd even prettig.
Stefan
Goede vraag! Volgende? Alle gekheid op een stokje, maar ik heb deze vraag nog niet vaak gehad. Als ik hem wel krijg kies ik er meestal gewoon één en een poos later wissel ik om het verschil te bekijken, daarna laat ik het gewoon staan. Pure willekeur!
Doeke
Sinds ik een PS5 Pro heb is die keuze voor mij een stuk relevanter geworden. Zeker met games die PS5 Pro Enhanced zijn. De keuze verandert vaak naarmate ik een game langer speel. Ik zal altijd beginnen met de optie die de beelden het mooiste weergeeft. De pracht en praal van een nieuwe game moet toch aanschouwd worden. Na een tijdje zie ik de pracht en praal toch niet echt meer en stap ik over naar een performance mode om toch wat soepeler te kunnen spelen. Uiteraard als de optie PS5 Pro erin zit zal ik hoe dan ook altijd daarvoor kiezen. Als ik games via Geforce Now speel zet ik de grafische settings altijd zo hoog mogelijk, gewoon omdat mijn eigen Legion Slim laptopje dat zelf niet aankan.
Mario
Ik geef eigenlijk niet zo heel veel om 60 fps of hoger; ik vind 30 fps meestal gewoon perfect speelbaar. Dus ik kies meestal voor quality mode, maar bij multiplayer- en fighting games kies ik meestal wel voor performance mode.
Sander
Ik vind het effect van hoge framerates altijd veel beter zichtbaar dan een hogere resolutie. Daar komt nog eens bij dat ik de benamingen ook interessant vind. Ik heb liever dat mijn game stabiel draait en levert (performed). Dat ik daardoor wat aan resolutie inlever, kan mij niet zoveel schelen. Niets haalt mij meer uit het verhaal dan haperende beelden. Ik vind echter dat een game niet deze keuze aan de gamer moet laten, maar gewoon het beste moet voorschotelen.
0 reacties op "Vraag aan de redactie: Kies jij bij de grafische modi van games vaker voor de Performance Mode of de Quality Mode?"
Gelieve eerst in te loggen of te registreren om een reactie te plaatsen a.u.b.
Log in of registreer hier