Voor het derde jaar op rij mogen we goed nieuws schrijven over hardware-fabrikant Logitech. Niet enkel goed voor consument en bedrijf, maar ook goed voor moeder natuur.
In voorgaande jaren stelde het bedrijf zichzelf verschillende klimaatdoelen, zoals klimaatneutraal worden en uiteindelijk in 2030 zelfs klimaatpositief te worden. Dit betekent dat het bedrijf op dat moment meer koolstofdioxide uit de cyclus haalt dan dat het erin stopt.
Een van de manieren waarop het dit wilde bereiken, is door plastic opnieuw te gebruiken voor diens produceren. Het doel hierbij was om in 50% van hun producten PCR-plastic (post-consumer recycled) te gebruiken. Een doel dat het in 2021 niet enkel gehaald heeft, maar zelfs ruimschoots overtroffen. Anno 2022 bevatten 65% van alle toetsenborden en muizen namelijk PCR.
Hoeveel PCR een product bevat, is afhankelijk van verschillende factoren. Zo kunnen lichtere kleuren minder PCR krijgen, daar dat doorgaans grijs of zwart van kleur is. Ook de materiaalsamenstelling en complexiteit van het product spelen een rol, daar het uiterlijk en de werking er niet onder mogen lijden. Desondanks is Logitech er door onderzoek en samenwerking met derde partijen in geslaagd PCR in ruim dertig kleuren te verwerken. Hierdoor loopt het PCR-gehalte per product wel enorm uiteen, van 20% tot een fantastische 75%! Hoeveel PCR jouw potentiële aankoop bevat, kun je zien op de doos van het product in kwestie.
"Nu hebben alle consumenten een ruime keuze als het gaat om het selecteren van muizen en toetsenborden die zijn afgestemd op hun voorkeuren voor een duurzame levensstijl," aldus Delphine Donne-Crock, algemeen manager creativiteit en productiviteit bij Logitech. "Door op grote schaal post-consumer gerecycleerd plastic als ons voorkeursmateriaal te gebruiken, hebben we zinvolle acties kunnen ondernemen om duurzaam leven voor consumenten gemakkelijk te maken en hebben we een aanzienlijk grote impact op het verminderen van onze koolstofvoetafdruk."
Als gevolg van deze acties heeft Logitech naar schatting 8.000 ton (8.000.000 kilogram) minder plastic gebruikt dan normaal, waarmee het 19.000 ton minder CO2 heeft geproduceerd over de levensduur van de producten in kwestie. Dit komt neer op een doorsnee personenauto die 1740 een rondje rond de aarde doet. Dat vertaalt zich naar 69.613.920 km!
"We nemen belangrijke stappen om business-as-usual te trotseren en baanbrekende oplossingen te leveren op het gebied van materialen, verpakkingsverbeteringen en circulariteit om de CO2-impact van het bedrijf te verlagen", aldus Prakash Arunkundrum, hoofd van wereldwijde activiteiten en duurzaamheid bij Logitech. "Onze uiteindelijke ambitie is om een positieve impact te hebben op het milieu en de samenleving. Door onze aanpak te delen en samen te werken, kunnen we onze hele sector vooruit stuwen."






Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie