In april van dit jaar kwam Oblivion Remastered uit. De oude wereld van The Elder Scrolls IV werd weer tot leven gebracht, maar dan in een nieuw en fris jasje. Het spel was een groot succes. Binnen drie dagen zag het spel 4 miljoen spelers (inclusief Game Pass-gebruikers). Toch moet Virtuos, de studio achter de game, honderden mensen ontslaan.
Volgens recente berichten moet Virtuos driehonderd werknemers ontslaan. Dit komt neer op ongeveer zeven procent van het personeelsbestand. Het bedrijf telt ruim 4.200 medewerkers, verspreid over meerdere landen zoals de Verenigde Staten, Ierland, Singapore, Frankrijk en vooral China. Juist de Chinese tak lijkt het zwaarst getroffen door de ontslagen.
De Oblivion-IP is natuurlijk van Bethesda, maar Virtuos is een bedrijf dat bekendstaat om dit soort werkzaamheden. Ze helpen grote studio’s bij grafische updates, ports en remasters. Dit deden ze eerder ook al voor andere bekende namen zoals Hogwarts Legacy en Horizon Forbidden West.
Dat een bedrijf dat aan enkele van de populairste titels van dit moment heeft bijgedragen, werknemers moet laten gaan, voelt wrang. Maar het is maar weer eens een bevestiging dat successen in het verleden geen garantie bieden in de keiharde wereld die de game-industrie heet.
Ontslagen zijn de laatste tijd onderdeel van een bredere trend in de industrie. Afgelopen maand kondigde Microsoft Gaming al een ingrijpende reorganisatie aan, waarbij circa negenduizend werknemers hun baan kwijtraken. En laten we Concord niet vergeten. Sony sloot de hele studio in 2024 na investeringen van naar verluidt 400 miljoen dollar.
0 reacties op "Massale ontslagen bij studio achter kassucces Oblivion Remastered"
Gelieve eerst in te loggen of te registreren om een reactie te plaatsen a.u.b.
Log in of registreer hier