De GTC 22 is een conferentie die georganiseerd wordt door Nvidia, om aan te kondigen wat de laatste ontwikkelingen zijn van deze hardware gigant. Voor de gaming-industrie kan rustig worden gezegd dat dit een belangrijke conferentie is, omdat veel nieuwe technologieën de revue passeren. Hier een lijst met de belangrijkste ontwikkelingen van Nvidia.
Nieuwe generatie grafische kaarten
De RTX 40-serie is aangekondigd. Dit zijn de nieuwe generatie GPU's die door NVIDIA worden gemaakt. Qua naamgeving is er niet veel veranderd ten opzichte van de RTX 30-serie. Het vlaggenschip is de RTX 4090. Deze zal op 12 oktober beschikbaar moeten zijn voor $1599. Daaronder is de RTX 4080. Die krijgt twee versies, namelijk een versie met 16GB VRAM voor $1199 en eentje met 12 GB VRAM voor $899. Deze zal in november beschikbaar worden gesteld. De prijzen die hier genoemd zijn, zijn de adviesprijzen zoals NVIDIA die verstrekt en vanuit mijn persoonlijke ervaring zijn ze nooit voor dit bedrag te koop. Zeker in de afgelopen jaren waren de bedragen stukken hoger.
De NVIDIA RTX 40 series maakt gebruik van de Ada Lovelace architectuur. Deze architectuur draagt bijna drie keer meer transistoren met zich mee en is daarmee bijna twee keer efficiënter dan zijn voorganger. Met dezelfde energie als de RTX 30-serie zijn de prestaties volgens NVIDIA twee keer hoger. Of dit ook echt het geval is, valt te bezien. Er zijn nog geen onafhankelijke tests gepresenteerd, die komen pas rond de tijd dat de RTX 4090 op de markt komt. Voor de rest zijn er talloze verdere verbeteringen, zoals Shader Execution Reordering, een nieuwe generatie Ray Tracing Cores en Tensor Cores en Dual Av1 Encoders, zodat live streamen nog beter gaat dan voorheen.
Met DLSS 3 wordt alles vanuit de GPU berekend
Voor wie Cyberpunk 2077 op de PC heeft gespeeld zal het herkennen. Bij de eerste dagen draaide de game niet bepaald soepel, zelfs al had je zware hardware op een PC. Op de consoles was het helemaal niet om van te genieten. En toen opeens werd DLSS ondersteund en werkte deze niet bepaald positief ontvangen game opeens stukken soepeler. Later kregen de PlayStation- en Xbox-versies beide ook een DLSS update en ook daar was het een groot succes. De framerate werd zichtbaar hoger.
NVIDIA heeft DLSS 3 nu aangekondigd. DLSS is een AI die zorgt dat diverse frames een lagere resolutie hebben, behalve de onderdelen waar veranderingen zijn. Daardoor hoeft de GPU minder werk te leveren om meer te laten zien. Het probleem met de oudere DLSS versies is dat de CPU verantwoordelijk was voor een groot deel van deze omrekening en dat zorgde voor veel vertraging. De verbeterde Tensor Cores op de nieuwe GPU's zorgen ervoor dat DLSS volledig overgelaten wordt door de GPU zelf, waardoor de verwerking vele malen sneller kan. Het gevolg is dat een game als Flight Simulator die normaal zonder Ray Tracing en DLSS ingeschakeld 65 fps kan draaien, met Ray Tracing en DLSS 3 nu 135 fps aan kan.
0 reacties op "NVIDIA kondigt RTX 40-serie aan"
Gelieve eerst in te loggen of te registreren om een reactie te plaatsen a.u.b.
Log in of registreer hier