Zoals al te zien was toen NVIDIA diens nieuwe lijn videokaarten onthulde op CES 2025, worden AI tools als DLSS en Multi Frame Generation steeds belangrijker voor het bedrijf. Enerzijds omdat het een leider is in het veld en bakken geld ermee verdient, maar ook omdat het tech kan aandrijven om veel betere resultaten te leveren. De andere kant van de medaille is dat bijna niemand het heeft over wat de hardware zonder kan.
Tech4Gamers is daar een uitzondering op en draait daarom analyses op beelden van games die op de 5090 draaien zonder dergelijke tools. Zo ook de footage van YouTuber Frame Chasers, die de kans kreeg om Black Myth: Wukong met en zonder DLSS 4 te spelen op CES. En de beelden liegen er niet om.
Als de NVIDIA RTX 5090 de game van Game Science moet draaien zonder AI tools, heeft die het daar behoorlijk zwaar mee. De adembenemende open wereld van de game oogt nog steeds prima in een 4K-resolutie, maar kan deze enkel native weergeven als dit ten koste gaat van de framerate. Zelfs 30FPS blijkt een uitdaging, daar het meestal op 29 blijft steken.
Dit is natuurlijk behoorlijk teleurstellend voor een videokaart met een prijskaartje van $1999, die NVIDIA CEO Jensen Huang eerder deze week nog verdedigde, maar perspectief is wel nodig. Black Myth maakt gebruik van intensieve full ray tracing, wat nog altijd een immens zwaar proces is. Path tracing is daarentegen gebouwd rondom hulp van AI en een stuk minder zwaar op hardware. Dus dat de framerate een boost krijgt als DLSS 4 wordt ingeschakeld, is een logisch gevolg. Het schokkende is echter hoe groot die boost is, daar te zien is dat de tools de schamele 29FPS plots boosten naar 240FPS. Het lijkt erop dat dus ook de toekomst van gaming niet om AI heen gaat komen.
1 reactie op "RTX 5090 kan Black Myth niet in 4K30FPS draaien zonder upscaling"
12 januari 2025 18:12
Unreal Engine en devs die niet proberen om raw performance nog een kans te geven zorgen hiervoor. We willen altijd maar meer en beter en dit is de manier hoe ze het snel kunnen oplossen.
Gelieve eerst in te loggen of te registreren om een reactie te plaatsen a.u.b.
Log in of registreer hier