Tech4Gamers is daar een uitzondering op en draait daarom analyses op beelden van games die op de 5090 draaien zonder dergelijke tools. Zo ook de footage van YouTuber Frame Chasers, die de kans kreeg om Black Myth: Wukong met en zonder DLSS 4 te spelen op CES. En de beelden liegen er niet om.
Als de NVIDIA RTX 5090 de game van Game Science moet draaien zonder AI tools, heeft die het daar behoorlijk zwaar mee. De adembenemende open wereld van de game oogt nog steeds prima in een 4K-resolutie, maar kan deze enkel native weergeven als dit ten koste gaat van de framerate. Zelfs 30FPS blijkt een uitdaging, daar het meestal op 29 blijft steken.
Dit is natuurlijk behoorlijk teleurstellend voor een videokaart met een prijskaartje van $1999, die NVIDIA CEO Jensen Huang eerder deze week nog verdedigde, maar perspectief is wel nodig. Black Myth maakt gebruik van intensieve full ray tracing, wat nog altijd een immens zwaar proces is. Path tracing is daarentegen gebouwd rondom hulp van AI en een stuk minder zwaar op hardware. Dus dat de framerate een boost krijgt als DLSS 4 wordt ingeschakeld, is een logisch gevolg. Het schokkende is echter hoe groot die boost is, daar te zien is dat de tools de schamele 29FPS plots boosten naar 240FPS. Het lijkt erop dat dus ook de toekomst van gaming niet om AI heen gaat komen.






Reacties (1)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie