Live-service games. Ze zijn een goudmijn voor veel aandeelhouders in de gaming-industrie. Spellen zoals Fortnite en League of Legends hebben miljarden aan omzet binnengeharkt, en dat terwijl Jan en Alleman het gratis kan downloaden. Geen wonder dat ook Sony graag een graantje wil meepikken. Marathon moet het beoogde paradepaardje worden. Maar na veel kritiek, is het maar de vraag of het gaat lukken. Sony zegt in ieder geval “geleerd te hebben” van zijn eerdere mislukkingen.
Op papier zou het een gewonnen "marathon" wedstrijd moeten zijn. Zo heeft de game een veelbelovende naam achter zich, namelijk het beruchte Bungie, populair van de originele Halo games en de Destiny franchise. Sony nam het team in 2022 over voor maar liefst $3,7 miljard. Toch lijkt het er slecht uit te zien. De closed alpha kwam onder veel kritiek te staan. Veel spelers hadden vragen bij de unieke artstijl en ook zou de gameplay volgens sommigen ‘leeg’ aanvoelen. Bij de lancering eind april piekte de alpha op 6.919 gelijktijdige spelers op Steam. Kort daarna zakte dat aantal keihard in en daalde het binnen enkele dagen naar minder dan 1.000.
Zorgwekkend voor Sony, want het bedrijf ging vorig jaar al flink onderuit met Concord. De hero shooter moest de nieuwe geldprinter op de PlayStation worden. Het project was jaren in ontwikkeling en had volgens geruchten een budget van zo’n $400 miljoen. Maar bij de lancering waren er minder dan 1.000 gelijktijdige spelers en binnen twee weken werd de stekker er alweer uitgetrokken. Al die miljoenen, en al die jaren werk, in één klap weggevaagd.
Wacht Marathon hetzelfde lot? De eerste signalen zijn niet bepaald hoopgevend. Hermen Hulst, de CEO van PlayStation Studios, liet in een investeringsmeeting echter weten “lessen geleerd te hebben” vanuit Concord. Hij benadrukte dat er nu veel eerder wordt getest en gebruikersfeedback centraal staat. Dat moet ervoor zorgen dat Marathon niet net als Concord in de prullenbak eindigt. Toch blijft het opvallend stil rond de game, die al over drie maanden zou moeten verschijnen. Ook blijft het de vraag in hoeverre we de woorden van Hulst tijdens een investeeringsmeeting serieus kunnen nemen.
0 reacties op "Sony zegt te leren van Concord-flop: Marathon moet nieuwe standaard zetten"
Gelieve eerst in te loggen of te registreren om een reactie te plaatsen a.u.b.
Log in of registreer hier