
Op gamescom werd ik door IO Interactive uitgenodigd om het spel in zijn huidige vorm te komen bekijken. Dit begint met de trailer die we al eerder zagen, waarin we zien dat Bond in het oog gesprongen is van het hoofd van MI6 omwille van zijn koppigheid, volhardendheid, vaardigheid en capaciteit; dezelfde kwaliteiten die haar gesprekspartner doen vrezen. Net als vaak in het echte leven, heeft Mom echter het laatste woord, dus komt de toekomstige 007 als een trainee bij de organisatie.

Koppigheid
Na een cut belanden we daadwerkelijk in de game. Tijdens een briefing leren we dat 009 voor zichzelf is begonnen, mogelijk om zich vast te houden aan vergane glorie. Buiten hoe dwaas dit is, is het feit dat hij een veteraan in het vak is, die elke 00-agent direct zal herkennen. Maar zelfs hij kent niet alle nieuwe rekruten. Daarom worden meerdere van hun uitgezonden naar Slovakije om te infiltreren op een feestje waar de verrader naar verluidt zijn opwachting zal gaan maken.
De rol van James in deze missie, is zich vermommen als chauffeur voor twee van zijn collega’s, die het daadwerkelijke infiltreren doen door zich voor te doen als een rijk koppel. Hij moet ze afzetten en de auto parkeren, om vervolgens op de parkeerplaats passief een oogje in het zeil te houden. Dat gaat niet lang goed.
Als James ziet dat een piccolo een koffer dumpt over de railing van het terras, ruikt hij onraad. Zijn teamgenoot die de leiding heeft, draagt hem op het te negeren, maar James zijn beruchte tegendraadsheid steekt nu al de kop op. Terwijl hij doet alsof hij naar orders luistert, achtervolgt hij de man in rood, tot hij gestopt wordt door de beveiliging die een document vereist om hem binnen te laten.

Volhardendheid
Meneer Bond is natuurlijk nooit vies geweest van improviseren en dat is duidelijk niet iets wat is gekomen met ervaring. Nadat een tuinslang wordt aangezet om een werknemer af te leiden, kun je achter zijn collega langs sluipen om diens aansteker te stelen. Die kun je vervolgens benutten om een kruiwagen vol verdorde bladeren aan het smeulen te brengen, waarvan de rook iedereen afleidt. Een kleine klautersessie verder en je bent alsnog binnen.
Of dit de enige weg is om dit obstakel te klaren, is moeilijk te zeggen, maar de dialogen insinueerden dat andere opties, zoals grof geweld, op tafel lagen. En daar IO Interactive ook al meermaals te kennen heeft gegeven dat je hier vrijheid in krijgt, is de kans groot dat sommigen die situatie compleet anders aan gaan pakken als het spel daadwerkelijk beschikbaar is.

Vaardigheid
De scenes die hierop volgen, zijn relatief tam. James wandelt rond op het feestje, op zoek naar de piccolo. Ondertussen zwijmelen de werkneemsters over hem, wat duidelijk maakt dat ook zijn kenmerkende charme duidelijk geen product is van de jaren. De volgende cut bevestigt dit maar weer, wanneer hij tijdens een achtervolging wordt vergezeld door een aantrekkelijke Franse collega.
Die achtervolging duurt wederom enkele minuten en vraagt James, en als gevolg de speler, om soms razendsnel te improviseren om het doelwit op de hielen te blijven. Het geheel is duidelijk scripted en je gaat hem van zijn leven niet vangen, maar blijft hem lang genoeg op de hielen dat je kunt ontdekken dat hij probeert te ontkomen via een vliegtuig.

Capaciteit
Het is op dit moment dat we pas écht actie in het spel zien. Voor het vliegtuig kan vertrekken, moet je je een weg naar het voertuig banen. Tientallen goons met wapens staan echter op jouw pad. Met je license to kill maak je korte metten met ze, waarbij je de typerende explosieve tonnen kunt benutten, de achterzijde van een rifle als een wapen gebruikt en zelfs een leegschoten vuurwapen als een projectiel gebruikt (ijzer komt immers hard aan). Dit is geen standaard FPS, maar bedoeld om te voelen als een action flick en nergens was dit beter merkbaar dan wanneer het vliegtuig binnen handbereik is.
Wanneer de metalen vogel op het punt staat op te stijgen, grijp je een voertuig met daaraan een kraan om de vleugel te kunnen bereiken. Middels enkele levensgevaarlijke capriolen slaag je daarin, waarna het gevecht vrolijk op het reeds opstijgende vliegtuig wordt voorgezet. Het is cinematisch, oogt ontzettend cool en laat je denken dat je echt een 007-film zit, ware het niet dat je binnen enkele minuten drie identieke vijanden ziet. Dat haalde me persoonlijk wel een beetje eruit, maar het is een work in progress.
Zoals je kon zien aankomen, krijgen we niet een demo waarin 009 daadwerkelijk gevangen wordt. James’ infiltratie van het voertuig eindigt met een freefall in het luchtruim, omringt door brokstukken van het ding zelf. Het is jouw taak om daar een parachute te grijpen, maar wat er daarna gebeurt kan ik je helaas niet vertellen, want daar eindigde mijn kijkje.

Ongeduldigheid
Ik zeg het niet graag nadat ik iets heb gezien wat duidelijk gecureerd is door een uitgever, maar na dit alles ben ik nog enthousiaster voor First Light dan ik al was. Buiten dat het 007 is, waar ik dankzij Nightfire al een zwak voor heb, is het gewoon een ontzettend degelijke action game die in het straatje van een Uncharted lijkt te gaan passen. Er is actie, er is humor, er zijn spectaculaire setpieces en het oogt ook nog eens oprecht imposant. Kleine dingen zoals de richtingaanwijzers op de auto, reflecties in alle oppervlaktes, licht dat door de bomen schijnt en de details van die bomen zijn individueel leuke dingetjes om te zien. Maar combineer ze allemaal en je vergeet bijna dat je naar een game aan het kijken bent.
Verwachting:
007: First Light mag dan wel over een Bond gaan die niet daadwerkelijk een 00-titel heeft, maar dat is ook werkelijk het enige waarmee het zich onderscheidt met zijn latere avonturen. Bond is suave, inventief en niet vies om de handen vuil te maken. En IO Interactive’s voorproefje lijkt hem daarvoor een geweldig platform te gaan bieden.