Dit is precies waar je in DAVY x JONES in terechtkomt. De hel op de bodem van de zee, waar duizenden zielen dwalen op zoek naar de zeespiegel, die ze nooit zullen vinden. Vergezeld door exploderende vissen, karkassen van walvissen, haaien, heel veel schelpen, zeeankers en scheepswrakken. Nooit zullen ze de zon nog voelen op hun huid of de lucht ademen zoals dit boven de zeespiegel is. Voor altijd zullen ze dwalen in de bodemloze put van de onmetelijke oceaan. Het is niet raar dat iedere zeeman vroeger dit lot vreesde.
Het lot van Davy Jones
Het verhaal van de game gaat over, je hebt het vast al geraden, Davy Jones. Hoewel er nooit iemand die het onthouden waard was heeft bestaan met die naam, wordt hij sinds de filmserie Pirates of the Caribbean geassocieerd met de piraterij van de zeventiende eeuw rond de Caribische eilanden.
In de game is hij daar lekker bezig tot hij zijn Nemesis tegenkomt. Hoewel kapitein Davy Jones denkt dat hij de beste is, zal hij zijn betere moeten erkennen aan Edward Teach, tegenwoordig beter bekend als Captain Blackbeard.

Om Davy een les te leren, wordt hij gekielhaald, wat een garantie is voor een afschuwelijke marteldood. Schurend tegen een door zeepokken mismaakte kiel, wordt bijna het volledige gezicht van de kapitein verminkt en blijft er van zijn huid niet zo heel veel over. Daarna krijgt onze Davy ook een mooie kroon van gesmolten goud op zijn hoofd en wordt deze van zijn romp gescheiden, zodat in Davy Jones' Locker zijn lichaam altijd op zoek zal zijn naar het hoofd dat ooit bij hem hoorde.
Met dat laatste heeft Teach een beetje pech. Op de bodem van de zee vindt het hoofd van Davy Jones zijn romp terug die beide een apart leven lijken te leiden en besluiten samen op zoek te gaan naar de zeespiegel om wraak te nemen. Om dit te doen, zullen ze eerst de Kraken moeten verslaan, die de poorten van de Locker bewaakt.
Melee boomer shooter
De spelwereld van DAVY x JONES is fascinerend. Hij speelt zich af onder water, maar je loopt door de wereld; er is geen moment dat je zwemt. De ontwikkelaars hebben heel goed nagedacht hoe de bodem van de oceaan tot de verbeelding van vroeger moet hebben gesproken.
Overal waar je kijkt is zand, zijn er scheepswrakken, enorme doodshoofden met schatten erin en dorpen waar de doden proberen een leven op te bouwen. Uiteraard zijn er geesten die dwalen, op zoek naar iets wat ze nooit zullen vinden. Er zijn echter ook slechteriken die proberen om jouw situatie nog miserabeler te maken.
Jij speelt als het lichaam van Davy Jones. In de game wordt je Jones genoemd. Davy is het hoofd en hij doet wat een hoofd heel graag doet, de oren van je kop praten. Gelukkig heeft hij een soort inktvis tentakel onder zich, waarmee hij zichzelf vooruit kan helpen en zo zwemt hij vrolijk om je heen en helpt je als dit nodig is.
Het verhaal van de game is best goed bedacht, maar dat maakt geen goede game. De combat zal het moeten dragen. Als Jones heb je twee wapens. Een pistool in de ene hand en een soort kleine zeis in de andere.
Wat je eigenlijk de hele tijd doet, is op je tegenstander inhakken en ervoor zorgen dat je een finisher kan toepassen. Als je die toepast, krijg je namelijk wat extra health, die altijd nodig is, want die verdwijnt heel snel.

Verder kun je Davy, het hoofd, om assistentie vragen. Hij haalt parels op die fungeren als healing en hij kijkt om zich heen of hij iets kan vinden wat de strijd in jouw voordeel kan beëindigen.
De combat kun je ook wel hack 'n slash noemen en helaas is het verre van perfect. Om de één of andere reden kon ik er niet helemaal aan wennen. Vanaf het begin is het steeds hetzelfde; er verandert weinig. Dat is geen probleem als die combat vlekkeloos gaat, maar het komt vaak genoeg voor dat er inconsistenties zijn. Zo zijn er tegenstanders die vast komen te zitten in de grond of momenten dat je weet dat er nog strijd is, maar de tegenstander nergens is te vinden. Hierdoor loop je dan bepaalde interacties mis, die buiten de actie moeten gebeuren.
Het schip is naar de haaien
De game bestaat uit twee delen. In het eerste deel ben je op de bodem van Davy's Locker en ben je op zoek naar een schip. In het tweede deel heb je een schip gevonden en ga je proberen om de Kraken aan te vallen.
Dit is totaal andere gameplay die me veel meer deed denken aan een survivorlike. Het schip vaart rond, terwijl er steeds meer vijanden op af komen. Als je de vijand doodt, laat hij dingen achter. Als je die opraapt krijg je XP en uiteindelijk kun je een upgrade kiezen die je een beetje sterker maakt.

In eerste instantie is dit niet genoeg en moet je flink je handen uit de mouwen steken om je schip sterker te maken. Hier ging voor mij het plezier uit de game. Je kwam in een nieuwe spelwereld die erg leek op de eerste, maar met veel meer combat die steeds repetitiever begon aan te voelen. Naarmate het aantal gevechten langer begon te duren, werd het meer een slijtageslag.
Wat mij vooral erg beviel aan DAVY x JONES, is de hele sfeer die het op wil roepen. Het wil heel graag vergeleken worden met Pirates of the Caribbean en slaagt daar beter in dan sommige films in deze serie. De gesprekken die je met jouw eigen hoofd hebt, zijn nagenoeg altijd heel flauw en dat past bij de sfeer van de game.
Verder wordt de game vergezeld met een bijzonder passende soundtrack, die vooral zijn inspiratie heeft gehaald uit Assassin's Creed: Black Flag, wat zeker niet onverdienstelijk is.
Verwachting:
Aan de combat van DAVY x JONES moet nog wat worden gesleuteld. Zoals het nu is, wordt het al snel heel saai. De spelwereld daarentegen ziet er goed uit. Op een gegeven moment voelde het wel aan als teveel van hetzelfde, zonder dat het de sfeer die het uit wil stralen uit het oog verloor. Wil jij een game die geïnspireerd is op Pirates of the Caribbean? Dan is dit zeker een game die je gaat waarderen. De game is nog niet volledig te spelen, maar bevat wel voldoende voor een paar uur speelplezier. De volledige versie wordt in de tweede helft van 2026 verwacht.






Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie