Zoals ik in een recent verschenen column al omschreef, kan ik heel weinig aanvangen met abstracte videogames. Spellen als Bound en Contrast komen gewoon niet bij mij binnen, waardoor ik ze niet op de ‘’juiste manier’’ beleef. Games die symboliek gebruiken zijn echter een ander verhaal.
Dat Figment 2 zo’n spel gaat worden, kun je al opmaken aan de titel. Figment ontleent zijn naam aan de Engelse term ‘’figment of imagination’’, wat goed weergeeft wat het spel je voorschotelt. In deze action-adventure ren jij door een fysieke manifestatie van het brein van een individu als Dusty en haar kompaan Courage om het te ontdoen van donkere wolken (clouded mind) die diens paden bedekken.
Charmant
De demo die ik heb mogen spelen, was amper een kwartier lang. En toch wist het me enorm te charmeren. De symboliek van Figment 2 mag dan wel niet bepaald subtiel zijn voor eenieder die een beetje Engels spreekt, maar dat hoeft ook! Van een zingend zwart zwijn dat stress representeert, tot een burgemeester die in rijmpjes spreekt en het eind van de demo inluidt; alles straalt persoonlijkheid en plezier uit! Toch zijn er ook twee kanttekeningen die ik moet plaatsen.
Als eerste zijn er de puzzels, die wel héél erg simpel waren. Maar gezien de gebeurtenissen van de demo, lijkt het aannemelijk dat dit zich aan het begin van jouw reis afspeelt. De kans is dan ook groot dat op deze mechanics wordt voortgebouwd en daarom maak ik me er niet direct zorgen om.
Hetzelfde kan niet worden gezegd van mijn tweede kanttekening: de voice overs. Hoewel ik enorm heb genoten van de zingende hamlap en rijmpoliticus, was het stemmenwerk werkelijk tenenkrommend. Het is de exacte reden waarom ik weiger anime in het Engels te kijken: het is ontzettend overdreven en haalde me compleet uit de game, elke keer wanneer met name de twee hoofdpersonen hun mond opentrokken. Misschien dat je hier gaandeweg aan went, maar het is desondanks zonde.
br>Conclusie
Op de afgrijselijke voice acting na, kijk ik enorm uit naar de volledige release van Figment 2 in mei van dit jaar. De symboliek is doeltreffend, juist doordat het flink on the nose is, en ik heb genoten van het karakters die ik nu al heb mogen ontmoeten. Alleen de puzzels mogen iets meer variatie krijgen, maar een kwartier is niet bepaald voldoende om daar veel nuttigs over te zeggen.
0 reacties op "Figment 2: Creed Valley"
Gelieve eerst in te loggen of te registreren om een reactie te plaatsen a.u.b.
Log in of registreer hier