hotness 0
Preview

Final Fantasy XII: Revenant Wings

Gepost door

Aan het einde van het jaar zijn de lijstjes weer gemaakt. Beste game van 2007, goede voornemens voor 2008, iedereen heeft wel zijn of haar eigen rijtje samengesteld. Op de televisie zag ik laatst een leuk rijtje voorbijkomen: de tien leukste nieuwe woorden van 2007. Daartussen stonden onder andere de woorden ‘zelfbedieningskapitalisme’, ‘reltoerist’ en ‘comazuipen’. Maar als ik aan 2007 terugdenk, dan komt bij mij een heel ander woord boven: ‘twintig’.

Wat heeft dit woord te maken met 2007? En het is toch helemaal geen nieuw woord? Dat klopt, maar er werden drie zeer speciale twintigste verjaardagen gevierd in 2007. De eerste verjaardag was die van de Zelda-serie, waarvan de eerste game twintig jaar geleden in Europa verscheen op de NES. Ook de tweede verjaardag was die van een spellenserie: Final Fantasy. En de derde verjaardag… die was van mijzelf.

Bij een verjaardag hoort natuurlijk een traktatie. Voor bekenden van Link was het in oktober feest: zij werden met Phantom Hourglass getrakteerd op een pareltje van een spel voor de DS. Ook bekenden van Final Fantasy werden getrakteerd op een nieuwe game, althans in de VS en Japan. Daar werden gamers getrakteerd op een vervolg op Final Fantasy XII. Wij moeten nog even wachten, tot 15 februari 2008, op de traktatie die Final Fantasy XII: Revenant Wings (RW) heet. Weer zijn het trouwens de DS-bezitters die deze traktatie dankbaar in ontvangst mogen nemen. En waar trakteer ik op? Ik trakteer jullie op deze preview.

Schoenmaker, blijf bij je leest. Dat was mijn eerste gedachte, nadat ik las dat Revenant Wings af zal wijken van het traditionele concept dat Final Fantasy (FF) de afgelopen twintig jaar heeft gehanteerd. RW is namelijk geen Role Playing Game, zoals vrijwel alle voorgaande Final Fantasy-spellen waren, maar een Real Time Strategy-spel. Er zijn wel eerder strategievarianten van FF uitgebracht, zoals Final Fantasy Tactics op de GBA, maar hierin werd beurtelings gestreden. Een RTS is nieuw voor de makers, dus er kan niet op de jarenlange ervaring geteerd worden. Gelukkig is er toch nog iets vertrouwds: het verhaal.

RW is een direct vervolg op de PS2-titel Final Fantasy XII. Dus volgen we het leven van Vaan, de hoofdpersoon uit FF XII. Hij zal in RW niet alleen bijgestaan worden door zijn vele vrienden, maar ook door ‘espers’. Deze oproepbare monsters zijn het voetvolk, zij maken het grootste deel uit van jouw leger. In tien hoofdstukken, die elk weer uit meerdere missies bestaan, zal het verhaal uit de doeken gedaan worden. Goed nieuws: om het verhaal extra sfeer mee te geven, zullen er verschillende tussenfilmpjes, die er werkelijk verbluffend uit zien, te bewonderen zijn. Daarnaast zullen er nog vele zijpaden te bewandelen zijn, door allerlei optionele missies aan te nemen.

De missies zullen dus uitgevochten worden in real-time. Dit betekent dat jij met je stylus allerlei espers – en uiteraard je hoofdpersonages – kunt aansturen. Zij reageren direct op jouw commando’s, zodat er constant actie is. Zoals in vele strategiespellen, zal ook in RW het aloude ‘rock-paper-scissors’ van stal gehaald worden om de gevechten te structureren. Langeafstandseenheden, vliegende eenheden en korteafstandseenheden zullen allen sterk tegen het ene type en zwak tegen het andere type zijn. Door goed gebruik te maken van de krachten van je eenheden, en door snel te handelen, zul je de missies tot een goed einde moeten brengen.

Cruciaal punt in je strategie zullen de ‘summoning gates’ zijn. Deze poorten kun je vergelijken met de fabriekjes uit Advance Wars, wat betekent dat je via deze poorten nieuwe eenheden kunt oproepen. Door met één van je hoofdpersonages een poort te bezetten, krijg je hier controle over en kun je nieuwe espers op het strijdperk laten verschijnen. De vijand kan echter hetzelfde doen om vijandelijke eenheden op te roepen, zodat een strijd om deze poorten in het verschiet ligt. Het zal dus erg belangrijk zijn om de poorten te veroveren, én om ze te verdedigen.

Verwachting

Voorlopig ziet RW er veelbelovend uit. De real-time gevechten lijken een behoorlijk tempo in de game te brengen, zodat RW erg toegankelijk kan worden. Nog enthousiaster word ik van het feit dat er tussenfilmpjes gebruikt worden om het verhaal te vertellen. Naar aanleiding van de eerste beelden en berichten hoop ik dat RW een even mooie traktatie wordt als die van Link. Stiekem verwacht ik dat RW in elk geval dicht in de buurt komt!

0 reacties op "Final Fantasy XII: Revenant Wings"