Het schrijven van een preview is heel anders dan het pennen van een review. Waar een review een momentopname is van het product dat je in jouw handen hebt, is een preview deels speculatief. Je krijgt slechts een kort stukje van het spel voor handen en moet daaruit extrapoleren hoe de game zich gaat ontwikkelen. Is de release komende maand, dan is dat niet zo lastig, maar wanneer de game zich nog in een vroeg stadium bevindt kan er nog zoveel veranderen, dat het belangrijk is om impressies niet om te zetten in oordelen. Maar met een release later dit jaar, vraag ik me wel af of Flying Neko Delivery nog te redden valt.
Toen die op gamescom aan kwam vliegen, was het eerste wat mij opviel immers de ondermaatse visuele presentatie. Ik heb altijd gezegd dat visuals niet tekenend hoeven te zijn voor een spel en daar sta ik nog altijd achter. FND’s visuals doen me echter denken aan pre-made assets die je kunt vinden op de Unity Store of sommige games van de begindagen van de PlayStation 2. Beiden zijn geen compliment en ik betwijfel ook of dit een stijlkeuze is geweest. Maar zoals gezegd zijn graphics geen dealbreaker, dus laten we vooral verder kijken.
Budget broom
Het doel van Flying Neko Delivery, als de naam je dat nog niet had verteld, is om als een kat pakketjes te bezorgen. Het flying stuk komt daarbij niet van een helikopter of heteluchtballon, maar van de vliegende bezemsteel die magische kat Onigiri als vervoersmiddel gebruikt. Niet de meest ambitieuze manier om toverkracht te gebruiken, maar het vuile werk moet door iemand gedaan worden denken we dan maar. Bovendien is rondvliegen in games doorgaans op zichzelf al vermakelijk. Helaas gaat ook die vlag hier niet op.
De besturing van het vliegende schoonmaakwerktuig was tijdens de demo nogal aan de stugge kant. Dat vond ik niet direct een probleem. Een bezem is geen geavanceerde vliegmachine en mag beperkingen hebben. Daarnaast spotte ik al upgrades die de boel zouden kunnen verbeteren, zodat je iets had om naar toe te werken. Dat alles wordt echter teniet gedaan door hoe het vliegen zelf werkt. Onigiri heeft een magiebalk welke ze moet gebruiken om zichzelf voort te stuwen en in de lucht te blijven. Eens deze leeg is, moet je nabij de grond of een obstakel vliegen om het bij te vullen. Dit is funest voor enig momentum van zowel het vliegen als de game zelf en haalde het kleine beetje plezier dat ik ermee had volledig eruit.
De schoonmaak
Flying Neko Delivery is overigens iets meer dan het vliegen. Je kunt geld gebruiken om spullen voor jouw woning te kopen, waarna je dingen kunt maken die het vliegen en andere klussen een beetje dragelijker maakt. Ingrediƫnten daarvoor kun je verzamelen in de overworld, zwevend op jouw lamme bezemsteel die makkelijk doorschiet. Laat maar zitten.
br>Conclusie
Wanneer jouw game bouwt op een core mechanic, moet je er als ontwikkelaar voor zorgen dat deze tiptop in orde is. Dat is niet het geval in Flying Neko Delivery. Het vliegen voelt stug en het moeten herladen maakt het moeizaam en slaapverwekkend om lange afstanden af te leggen. Ik vlieg daarom met een grote boog om deze titel heen.
0 reacties op "Flying Neko Delivery"
Gelieve eerst in te loggen of te registreren om een reactie te plaatsen a.u.b.
Log in of registreer hier