Killing Floor 3 Cover
Preview

Killing Floor 3

Een ander soort preview

Het schrijven van previews lijkt in de basis ontzettend op het pennen van reviews. Wie echter goed kijkt, zal snel opvallen dat de eerste vele malen complexer is. Niet enkel heb je doorgaans niet rustig de tijd om te spelen met verschillende delen van het spel, daar je zoiets als een tijdslimiet hebt, maar je moet ook veel voorzichtiger zijn met wat je zegt. Een preview is in de meeste gevallen van een game die nog actief ontwikkeld wordt en je moet daarom nooit te stellig zijn in wat je schrijft. Immers kan alles nog veranderen.

Dit is extra belangrijk omdat previews komen via allerlei bronnen. Beta’s, Early Access, vroege review codes die nog patches missen, beurzen en zelfs via presentaties en trailers in combinatie met een ontmoeting met de ontwikkelaars. Dat laatste is hoe ik op gamescom Killing Floor 3 mocht zien. Deze preview zal daarom iets anders zijn dan de rest en zich meer focussen op wat developers van plan zijn, in plaats van wat ik heb ervaren.

Killing Floor 3 Preview-1

Zeds

Met dat in het achterhoofd is het belangrijk om het eerst even te hebben over de trailer die werd getoond tijdens gamescom Opening Night Live, waarmee het spel werd onthuld. Hierin zagen we hoe Horzine fanatieker dan ooit is geworden met het creëren van zeds. Deze biomechanische monsters zijn meer dan zomaar zombies en waren daarom al een geduchte tegenstanders in de drie vorige games in de serie (wie herinnert zich Incursion nog?). Voor dit derde deel is echter bij alles een tandje bijgezet.

Zeds waren altijd al vijanden die je niet roekeloos te lijf moest gaan, vooral wanneer ze in hun large en elite variants kwamen. Maar na twee reguliere games en één VR-uitstapje zijn spelers ondertussen aardig goed geworden in het omleggen van de monsters. KF3 zal daarom niet enkel nieuwe zeds introduceren, maar ze ook een stuk veelzijdiger maken.

Killing Floor 3 Preview-2

In-game

De in-game verklaring hiervoor is dat zeventig jaar gepasseerd zijn sinds de gebeurtenissen van Killing Floor 2. Horzine heeft zijn stempel op de toekomst gedrukt en hun leger heeft de wereld in chaos gestort. De laatste verdedigingslinie is Nightfall, een rebellengroep waar jij als speler onderdeel van uitmaakt. Dat klinkt natuurlijk heel dramatisch, maar Tripwire heeft de franchise niet plots veranderd in een cinematic experience. Het verhaal van Killing Floor 3 wordt verteld middels environmental storytelling, hetgeen betekent dat je het zelf bij elkaar moet puzzelen aan de hand van wat je ziet in de wereld en vindt in de vorm van bijvoorbeeld documenten. Wie dus enkel wil schieten, kan gewoon vijf vrienden optrommelen om tekeer te gaan.

Die vrienden zullen dan wel beter moeten coördineren dan ooit tevoren, want in zeventig jaar is de techniek van Horzine drastisch verbeterd. Zeds komen niet langer enkel op je afgerend, maar hebben nu bijvoorbeeld een jetpack waarmee ze het luchtruim onveilig maken en je bestoken op afstand. Andere kunnen over de muren kruipen, waardoor je plots alles in de gaten moet houden, en de iconische Fleshpound heeft zelfs nu een dodelijke wapens dan ooit tevoren, daar zijn armen nu transformeren in een flail. Dit alles leerde ik aan de hand van presentaties en een kort gesprek, dus ik heb het nog niet mogen zien, maar veelbelovend klinkt het wel.

Verwachting:

Fans hebben lang moeten wachten op een nieuw deel in de Killing Floor-serie, maar Tripwire lijkt vastberaden om KF3 het wachten waard te maken. Door de aard van de preview-sessie heb ik dit enkel in afbeeldingen mogen zien, maar zeds die nu van 360 graden kunnen komen klinkt als een recept voor spannende avonden.