Dankzij het overweldigende succes van Baldur’s Gate 3 is de titel van Larian Studios dé titel geworden waar iedere CRPG mee vergeleken wordt. Niet eerlijk en ook vaak helemaal niet nodig. New Arc Line is bijvoorbeeld geen Baldur’s Gate 3 en dat wil het ook helemaal niet zijn.
Wat het wel is, is een verhaal over een wereld waarin zowel techniek als magie prominent aanwezig zijn. Deze tegenovergestelde disciplines leidde in het verleden tot een grootschalige oorlog, waarbij magie het onderspit delfde. Inwoners uit deze gebieden zijn hierdoor onderdrukt en alsof dat nog niet erg genoeg is, is daar de Iron Plague.

Erger dan builen
De Iron Plague is de focus in de gameplay demo van gamescom. Jouw party wordt ingehuurd door een dokter, die slachtoffers van de Iron Plague in zijn zorg probeert te krijgen. Tegen de ziekte bestaat geen behandeling en zelfs preventie is niet mogelijk, dus je kunt je afvragen waarom. Wat hij echter beweert, is dat hij ze goede laatste dagen wil geven, waarbij hij ondertussen onderzoek blijft doen om een geneesmiddel te vinden. Een soort hospice dus.
Omdat dit een nobel doel is, besluiten we hem te helpen met zijn verzoek. Concreet zoeken we drie personen in de buitenwijken van New Arc. De eerste is een soort koene ridder, die zijn langzaam in ijzer veranderende lichaam inzet om mensen te beschermen tegen bandieten. Dat is naar zijn zeggen wel nodig, met onder andere woekerleners die mensen terroriseren. Tijd om dus op boevenjacht te gaan, hetgeen onze eerste aanvaring is met combat. Dit is een turn-based aangelegenheid, waarbij we zowel magiërs als zogenaamde punks in ons team hebben. Beide spelen heel anders.
Magiërs zijn afhankelijk van hun omgeving. Gebruiken ze magie in een omgeving waar hun element niet voldoende vertegenwoordig is? Dan corrumpeert dit hun op den duur. Een van de trailers, waarin een moeder haar kind probeert te redden, laat zien hoe dit werkt, al werd me wel verteld dat dit gedramatiseerd is voor impact. De punks hebben niet een dergelijk probleem, maar hun machines functioneren minder goed in omgevingen met veel magische energie, dus in die zin kunnen de twee stromingen echt niet naast elkaar bestaan. In onze demo was de magiër een karakter dat vooral support leverde door bijvoorbeeld aggro naar een totem te halen, terwijl de punk met zijn enorme vuisten de damage dealer was, maar er zijn een hoop verschillende builds mogelijk.

De andere twee
Na deze hele korte gevechtsdemonstratie gaan we verder naar de tweede patiënt. Dit zijn drie personen die door de Iron Plague aan elkaar zijn gegroeid en in een vervallen gebouw leven wat een van hun ooit zijn thuis noemde. Niet bepaald ideaal, maar daar de vorige bewoner wil blijven, een ander weg wil en de derde neutraal is, komen ze nergens. Die laatste moet jij zien te overtuigen. Helaas komt hier een ander aspect van de CRPG om de hoek kijken: checks. We falen de speech check en kunnen doelwit twee daardoor niet overtuigen, waardoor we noodgedwongen afdruipen.
Nummertje drie is dan weer wat makkelijker te vinden. Bij hem is de Iron Plague zover gevorderd dat hij, in tegenstelling tot menig performer, een écht levend standbeeld is geworden waarvan enkel het gezicht nog functioneert. Daarom hebben mensen hem gebruikt om een dak omhoog te houden. Haal een grap uit met die mensen uit wraak en hij zal je vergezellen.

Een ander verhaal
Met twee van de drie patiënten op sleeptouw, keren we terug naar de kliniek, waar we de dokter stennis zien maken met zijn collega. Wat blijkt? De patiënten die rust en zorg zouden krijgen, worden gebruikt in arena gevechten. Officieel stemmen ze toe en verdienen ze een zakcentje, dus de dev die onze play-sessie begeleidt, verzekert ons dat hij niet objectief slecht is. De journalisten zijn het echter unaniem eens: doctor must die en zo begint het volgende gevecht en het eind van de demo.
Dat we precies hier stoppen, is om iets duidelijk te maken: in New Arc Line is niemand ‘’de held’’. Promotiemateriaal zet de punks in een slecht daglicht, maar dat komt enkel omdat zij de onderdrukkers zijn. Dit maakt de rest niet goed. Iedereen heeft zijn eigen verhaal, net zoals de dokter uit de demo, maar één ding maakt ze ook allen gelijk. Want om de dev die we spraken te citeren: ‘’in this world, everybody sucks’’.
Verwachting:
Een boeiende wereld, complexe combat mechanics en een verhaal dat niet dealt in een zwart-witte split maken New Arc Line een CRPG om in de gaten te houden. Is het de volgende Baldur’s Gate 3? Waarschijnlijk niet, maar dat hoeft het ook niet te zijn om een goede titel te zijn.
0 reacties op "New Arc Line"
Gelieve eerst in te loggen of te registreren om een reactie te plaatsen a.u.b.
Log in of registreer hier