Het zal je maar gebeuren: lig je tijdens je zomervakantie  lekker aan het strand te zonnen en dan komen wezens van een andere  dimensie je eiland terroriseren. Je kunt dan natuurlijk met je staart  tussen je benen vertrekken. Óf je doet wat de hoofdpersoon van [phased]  doet en gaat duchtig monsterkont schoppen.
Wanneer ik  zelf aan de slag mag met [phased] bevindt onze naamloze heldin, die we  voor het gemak Jane zullen noemen, zich in die andere dimensie, waar ze  belaagd wordt door vreemde wezens die het op haar voorzien hebben.  Zonder context word ik zo midden in het avontuur gegooid, wat al snel  tot een onfortuinlijk einde komt. Ach dan zien we het game over-scherm  ten…minste…

Wacht, wat?
Tot mijn verbazing  ontwaakt mijn karakter in haar veilige bedje zonder een schram op haar  lichaam. Ogenschijnlijk was het de bedoeling dat ik hier zou sterven.  Zeker weten doe ik het echter niet. In de build die ik onder handen  mocht nemen was namelijk elke vorm van expositie verwijderd, zodat ik  enkel een voorproefje van de gameplay kon krijgen.
Deze gameplay  liet me rondrennen door een stad die is vormgegeven met stijlvolle  pixelart. Hier spreek ik met eilandbewoners en verken ik locaties om zo  power-ups te vinden die nieuwe locaties voor me openen. De game als  Metroidvania beschrijven is vooralsnog een brug te ver, maar het is  zeker niet lineair.
In het half uur dat ik kon spelen vond ik een  wapen, leerde ik hoe te dashen en verzamelde ik power-ups die me in  staat stelden mijn krachten langer te gebruiken. En het menu waarmee ik  mijn kracht koos hint ernaar dat dit slechts het topje van de ijsberg  is. Maar of ik wil gaan skiën, daar ben ik nog niet over uit. Daarvoor  zal ik toch echt meer brochures moeten lezen.
Conclusie
Als er een ding is dat ik kon opmaken uit de build van [phased] die ik mocht spelen, dan is het wel dat het team erachter in ieder geval op het technische vlak bekwaam genoeg is. Het spel speelt lekker, oogt aantrekkelijk en lijkt voldoende diepgang onder het oppervlak te hebben. Maar doordat de verhalende elementen niet in deze build zaten en we slechts tot aan de enkels ondergedompeld werden in de gameplay, zal de tijd moeten uitwijzen of het deze positieve impressie ook kan doortrekken naar de daadwerkelijke release.




Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie