Als je al een tijdje mee gaat in het gameswereldje, weet je dat er games zijn die zeer lange tijd ontwikkeld worden. Het ultieme voorbeeld hiervan is uiteraard Duke Nukem Forever. S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl kon er echter ook wat van. Deze game is zes jaar naar zijn aankondiging uitgekomen, terwijl de makers er toen al enige tijd mee bezig waren. Men is nu echter bezig met een prequel, genaamd Clear Sky. De ontwikkeltijd voor dit spel zal aanzienlijk worden verminderd door de nieuwe manier van ontwikkelen.
GSC Game World, de ontwikkelaar van de game, is namelijk gaan ontwikkelen op een meer realistische manier. Met Shadow of Chernobyl waren ze veel te idealistisch, waardoor men jarenlang over de ontwikkeling heeft moeten doen. Zelfs na al die jaren was de game nog niet hetgeen wat de ontwikkelaar voor ogen had. Clear Sky zal echter alleen toevoegingen krijgen waarvan de makers weten, dat ze die kunnen implementeren binnen de gegeven ontwikkeltijd. Belangrijk om te weten, is dat het verhaal van het origineel in zijn geheel vast zit aan deze prequel. Je zult vooral veel te weten komen over de geschiedenis van het eerdere deel. Momenteel is er echter over de daadwerkelijke inhoud weinig bekend, want de makers willen het niet van tevoren voor de fans verpesten. Het is niet noodzakelijk om Shadow of Chernobyl te hebben gespeeld, maar het is wel veel leuker, omdat je dan meer begrijpt van de verhaallijn.
Een grote vernieuwing is het AI-systeem in Clear Sky. Vooral het opereren in groepen zal meer centraal staan. Eerder waren het vooral eenlingen die de radioactieve wereld bewandelden, terwijl er wel sprake was van verschillende groeperingen. Omdat er volop vrijheid is in de game, zal je zelf mogen beslissen bij welke groep je wilt horen. Ook is het mogelijk om “The Zone” alleen te gaan verkennen. Als je genoeg hebt van je groep is het ook vrij simpel er weer uit te komen: je schiet eens een been van je groepsgenoot eraf en dan maar kijken of ze je nog aardig vinden. De algemene functies van een groep zullen een veel grotere rol gaan spelen in deze prequel, dan dat het geval was in het origineel.
Wat meteen op zal vallen bij het spelen van dit spel is de grafische kwaliteit. GSC Game World heeft speciaal voor Clear Sky de grafische engine verbeterd om zo een STALKER 1.5 enige te creƫren. Onder andere zal DirectX 10 worden ondersteund, maar ook de DX9-versie zal er een stuk beter uit gaan zien. Denk aan dynamische lichteffecten, betere weergave van diepte en verbeterde textures. Er zal genoeg zijn voor het oog om van te genieten, zonder dat je een zware PC in huis moet halen.
Verder zullen er nog tal van nieuwigheden toegevoegd gaan worden, maar dat zijn te veel en te kleine dingen om allemaal op te noemen in deze preview. Wat nog wel belangrijk is om te weten, dat er gewerkt gaat worden om de multiplayer een stuk leuker te maken. Er wordt zelfs over na gedacht om voertuigen (die ontbraken in het origineel) in de multiplayer te verwerken. De singleplayer zal het echter nog steeds zonder voertuigen moeten stellen.
Het ziet er naar uit dat GSC Game World zijn lesje wel heeft geleerd. Ze hebben een andere manier van werken en zullen nu minder hooi op hun vork nemen. Clear Sky wordt een prequel met enkele interessante vernieuwingen, waar vooral de verbeterde AI en de graphics in het oog springen. Uiteraard zal er op het gebied van verhaallijn voor de fans een hoop boeiende dingen worden onthuld. Er zijn daarnaast tal van kleine verbeteringen onderweg, die Clear Sky tot een zeer goede prequel moeten gaan maken. Omcirkel 29 augustus 2008 maar in je agenda, want dat is de dag dat PC-fans weer helemaal los kunnen gaan in The Zone.
GSC Game World, de ontwikkelaar van de game, is namelijk gaan ontwikkelen op een meer realistische manier. Met Shadow of Chernobyl waren ze veel te idealistisch, waardoor men jarenlang over de ontwikkeling heeft moeten doen. Zelfs na al die jaren was de game nog niet hetgeen wat de ontwikkelaar voor ogen had. Clear Sky zal echter alleen toevoegingen krijgen waarvan de makers weten, dat ze die kunnen implementeren binnen de gegeven ontwikkeltijd. Belangrijk om te weten, is dat het verhaal van het origineel in zijn geheel vast zit aan deze prequel. Je zult vooral veel te weten komen over de geschiedenis van het eerdere deel. Momenteel is er echter over de daadwerkelijke inhoud weinig bekend, want de makers willen het niet van tevoren voor de fans verpesten. Het is niet noodzakelijk om Shadow of Chernobyl te hebben gespeeld, maar het is wel veel leuker, omdat je dan meer begrijpt van de verhaallijn.
Een grote vernieuwing is het AI-systeem in Clear Sky. Vooral het opereren in groepen zal meer centraal staan. Eerder waren het vooral eenlingen die de radioactieve wereld bewandelden, terwijl er wel sprake was van verschillende groeperingen. Omdat er volop vrijheid is in de game, zal je zelf mogen beslissen bij welke groep je wilt horen. Ook is het mogelijk om “The Zone” alleen te gaan verkennen. Als je genoeg hebt van je groep is het ook vrij simpel er weer uit te komen: je schiet eens een been van je groepsgenoot eraf en dan maar kijken of ze je nog aardig vinden. De algemene functies van een groep zullen een veel grotere rol gaan spelen in deze prequel, dan dat het geval was in het origineel.
Wat meteen op zal vallen bij het spelen van dit spel is de grafische kwaliteit. GSC Game World heeft speciaal voor Clear Sky de grafische engine verbeterd om zo een STALKER 1.5 enige te creƫren. Onder andere zal DirectX 10 worden ondersteund, maar ook de DX9-versie zal er een stuk beter uit gaan zien. Denk aan dynamische lichteffecten, betere weergave van diepte en verbeterde textures. Er zal genoeg zijn voor het oog om van te genieten, zonder dat je een zware PC in huis moet halen.
Verder zullen er nog tal van nieuwigheden toegevoegd gaan worden, maar dat zijn te veel en te kleine dingen om allemaal op te noemen in deze preview. Wat nog wel belangrijk is om te weten, dat er gewerkt gaat worden om de multiplayer een stuk leuker te maken. Er wordt zelfs over na gedacht om voertuigen (die ontbraken in het origineel) in de multiplayer te verwerken. De singleplayer zal het echter nog steeds zonder voertuigen moeten stellen.
Verwachting
Het ziet er naar uit dat GSC Game World zijn lesje wel heeft geleerd. Ze hebben een andere manier van werken en zullen nu minder hooi op hun vork nemen. Clear Sky wordt een prequel met enkele interessante vernieuwingen, waar vooral de verbeterde AI en de graphics in het oog springen. Uiteraard zal er op het gebied van verhaallijn voor de fans een hoop boeiende dingen worden onthuld. Er zijn daarnaast tal van kleine verbeteringen onderweg, die Clear Sky tot een zeer goede prequel moeten gaan maken. Omcirkel 29 augustus 2008 maar in je agenda, want dat is de dag dat PC-fans weer helemaal los kunnen gaan in The Zone.
0 reacties op "S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky"
Gelieve eerst in te loggen of te registreren om een reactie te plaatsen a.u.b.
Log in of registreer hier