The Smurfs Kart

De Smurfen Karts

Smurf jij naar de overwinning?

Wie kent ze niet, de Smurfen? Als je binnen de Benelux woont is de kans groot dat je ergens in je leven in aanraking bent gekomen met deze blauwe wezentjes. Inmiddels zijn er TV-series, films en games met in de hoofdrol… de Smurfen en daar is nu een kartgame bijgekomen, namelijk De Smurfen Karts. Laten we deze eens onder de Brilsmurf loep nemen.

De Smurfen Karts volgt een concept dat we al in tal van games hebben gezien, waaronder PAW Patrol: Grand Prix, Nickelodeon Racer, Team Sonic Racing en natuurlijk de twee bekendste games binnen het genre, Crash Team Racing en Mario Kart. De titel van ontwikkelaar Eden Games borduurt verder op dit concept zonder daar iets vernieuwends aan toe te voegen. Vinden we dat erg? Nee, op zich niet, want het concept staat als een huis.

smurfen-karts

Wat De Smurfen Karts te bieden heeft

Deze party kartgame is erg straightforward, relatief klein en zonder al te veel poespas. Het spel geeft ons drie modi om uit te kiezen. De eerste is Time Challenge, een modus waarbij je een track zo snel mogelijk moet zijn te rijden. Je ziet hierbij een Smurf silhouet die de tot dan toe snelste tijd aangeeft, waardoor je precies weet wat je te doen staat. Verder heb je de keuze voor Grand Prix. Je krijgt in deze modus steeds vier races voorgeschoteld, waarbij het aan jou is om kampioen te worden. De laatste mogelijkheid is het rijden van een Free Race, hierbij heb je de mogelijkheid om zelf circuits te selecteren en eventueel zelf het niveau van de tegenstanders aan te passen. De twee laatstgenoemde zijn tevens beschikbaar voor de splitscreen multiplayer. Deze multiplayer kan met twee tot vier spelers worden gespeeld. Zoals gezegd lekker simpel en daarmee ideaal voor de jongste generatie aan gamers. Voor de wat oudere kinderen ontbreekt het hierdoor wellicht aan een verhaal.

Smurfs-Kart-4

Het niveau komt in alle modi in twee smaken, namelijk ‘fun’ en ‘hyperspeed’. Wanneer er gekozen wordt voor hyperspeed, dan zijn niet alleen de karts aanzienlijk sneller, maar ook de AI is dan een stuk sterker. In het geval van de Time Challenge betekent dat een snellere tijd om te verbreken. Hierdoor kan het niveau worden opgeschroefd wanneer de fun-klasse te makkelijk wordt voor jezelf of voor je kroost. De Free Race-modus biedt je nog een extra mogelijkheid, daar kun je de hyperspeed-klasse selecteren en alsnog het niveau van de opponent naar beneden schroeven. Ideaal wanneer jouw kind nog niet helemaal gewend is aan gamen, want hiermee kun je heel wat frustratie wegnemen en je kind toch de mogelijkheid geven om een race te winnen.

De besturing is hierbij erg simpel gehouden. Je drukt op een knop om gas te geven en je stuurt met de pijltjes of de joystick. Daarnaast heb je een knop om een eventuele aanval in te zetten en een knop om te driften. Wederom goed te begrijpen voor de kleinste gamers onder ons, want je zou zelfs de twee laatstgenoemden kunnen laten voor wat ze zijn. Als ervaren gamer merk je echter dat de besturing soms wat minimaal is en je input niet altijd volledig doet wat je zou verwachten, want je wordt her en der nog al eens geholpen of bijgestuurd.

Wordt er nog gesmurft

Binnen deze game kom je een tal van bekende Smurfen tegen, zoals Grote Smurf, Smurfin, Brilsmurf, Klungelsmurf en Boerensmurf. Grote afwezige in dit verhaal zijn Gargamel en zijn kat Azrael. Persoonlijk denk ik dat deze twee gemeneriken een leuke toevoeging waren geweest, maar het is niet zo dat zij erg gemist worden.

Smurfs-Kart-2

Maar wordt er dan ook nog gesmurft? Ja zeker, want de parcours liggen vol met cadeautjes en bessen. De cadeautjes leveren je voordelen op, zoals we die ook kennen uit de Mario Kart-spellen. Deze cadeautjes variëren van een snelheidsboosts tot aan diverse aanval middelen, welke met een druk op de knop zijn in te zetten. De bessen die je verzamelt leveren je uiteindelijk verschillende Smurfen in een soort van stickerboek op. Hoe meer bessen je hebt verzameld, hoe meer Smurfen je vrijspeelt.

Herkenning

Zoals hierboven vermeld komen de meest iconische Smurfen voor in deze game, waardoor het een feestje van herkenning is. Datzelfde kan gezegd worden over de diverse circuits, want de herkenbare paddestoel huisjes zijn overal langs de baan te vinden. Tevens staan er toeschouwers in de vorm van Smurfen langs de tracks.

Op grafisch gebied is het spel oké te noemen, maar niet fantastisch. Het doet hier wat het moet doen en zal zeker voor kinderen ruim voldoende zijn, maar verwacht hier niet een state of the art game. Dat is uiteraard niet erg, want de doelgroep zal hier niet van wakker liggen.

smurfen-karts-3

De Smurfen Karts is een vermakelijk en simpel spel voor de beginnende gamer. De besturing is simpel en de meest bekende Smurfen zijn aanwezig. Het voegt echter weinig toe aan dit genre en biedt daarmee weinig meerwaarde wanneer je al in het bezit bent van een soortgelijke game, zoals bijvoorbeeld PAW Patrol: Grand Prix. Wanneer je echter geen game binnen dit genre tot je beschikking hebt, dan is De Smurfen Karts een enorm vermakelijke titel voor de meeste kinderen.