De GRID-serie staat voor spektakel en de eerste game uit de reeks dateert alweer van 2008. Inmiddels zijn we alweer bij de vijfde titel binnen de franchise aanbeland en deze draagt de naam GRID: Legends. Wederom wordt ons een enorme hoeveelheid aan spektakel beloofd. Laten we snel gaan kijken of deze belofte wordt ingelost.
GRID: Legends trakteert ons op maar liefst honderddertig verschillende tracks. Deze variëren van bekende circuits als Brands Hatch, Indianapolis Motor Speedway en Suzuka International Racing Course, tot aan afgezette parcours in de straten van bijvoorbeeld Parijs, Londen en San Francisco. Een boeiende mix, die ons tevens meeneemt naar ovals en off-road tracks, waarbij niet enkel aandacht is gegeven aan de wegen zelf, maar ook aan de omgevingen die ze van elkaar onderscheiden. Zaken als gebouwen, natuur en zelfs de Eiffeltoren brengen tracks tot leven en zorgen ervoor dat we ons niet snel gaan vervelen.
Daar houdt de diversiteit niet op
Het spel, dat is ontwikkeld door Codemasters, staat bol van de diversiteit, want naast het enorme aanbod aan circuits biedt het ook een legio aan scheurijzers. Hieronder vallen bolides uit de verschillende Formule-klassen, trucks, touring cars, elektrische voertuigen en drift-auto’s, ieder met hun eigen kenmerken en rij-eigenschappen. Dit komt de amusementswaarde alleen maar ten goede.
Deze bolides kun je aanschaffen in de garage en vervolgens kun je hiermee je carrière van start laten gaan. Die modus laat je kennismaken met alle disciplines. Het is opgedeeld in diverse klasses, die je vrijspeelt door races te winnen. Daarnaast gaat je niveau omhoog wanneer je races hebt verreden. Wanneer je rank voldoende is gestegen, speel je het volgende niveau vrij, waarna je weer kunt deelnemen aan andere race klasses. Dit maakt deze modus interessant en zorgt ervoor dat je het niet al na een paar races wel gezien hebt.
Nog meer diversiteit wordt toegevoegd door de variatie aan races. Deze lopen uiteen van een race zoals we die kennen, tot eliminatie races, waarbij twee coureurs op de laatste plaats steeds afvallen tot er een uiteindelijke winnaar is. Er zijn tevens drift-evenementen en races met schansen. Heb je echter voor een evenement met elektrische voertuigen gekozen, dan zullen er ook boosts te verdienen zijn. Deze kun je inzetten zodat je net wat meer snelheid maakt. Dit alles komt wederom de entertainment waarde ten goede. En met daarmee zit het zeker goed!
Tegenstand
Een ander positief punt aan het spel uitgegeven door Electronic Arts is de AI. Deze rijdt niet simpelweg in een treintje achter elkaar aan. Nee, de snelheidskanonnen bestuurt door de computer halen ook elkaar in. Daarnaast beuken ze er ook lekker op los en dat is iets wat in deze game zeker een grote plus is. Doorgaans zie je dat jij vooral in gevecht bent met de AI (en andere spelers), maar dat de auto’s bestuurd door de AI elkaar vooral met rust laten. In GRID: Legends is het goed mogelijk dat de AI zelfstandig crasht, waardoor jij weer een plaatsje kan opschuiven.
Je kunt ook de Nemesis-status krijgen met één of meerdere AI-gedreven tegenstanders. Vanaf dat moment zal de desbetreffende coureur een stuk minder vriendelijk tegen je zijn en zal het inhalen een stuk lastiger zijn. Dit maakt deze duels enorm interessant. De duels zijn sowieso enorm intens, want zelden kun je een opponent passeren zonder contact te maken. Wellicht dat de AI soms zelfs wat te agressief is.
Is het een Netflix-serie?
Nieuw in deze GRID-editie is “Driven to Glory”, wat eigenlijk de campaign van deze titel is. Dit lijkt een nieuwe trend van de ontwikkelaar, daar zij iets soortgelijks ook al deden in F1 2021 met ‘Braking Point’.
In “Driven to Glory” start je onderaan de GRID-autosport ladder en neem je plaats in het Seneca-team. Het team doet het niet al te best en bevindt zich vooral in de onderste regionen van het kampioenschap. Samen met jouw teamgenoot Yume heb je de taak om de top te bereiken. Een hele uitdaging, waarbij je met allerlei obstakels en hindernissen te maken krijgt.
Zo is daar Nathan McKane van het team Ravenwest. McKane is een arrogante kerel, die vooral gelooft in zichzelf. Hij duldt geen tegenstand of tegenspraak en geniet de absolute nummer 1-status binnen het team. Zijn rol - en die van alle andere coureurs - wordt erg sterk neergezet. Het script van “Driven to Glory” is bijzonder vermakelijk en men heeft hiervoor zeker gekeken naar de Netflix-serie “Drive to Survive”, een serie over het reilen en zeilen binnen de Formule 1.
De bijbehorende cinematics vertellen het volledige verhaal van “Driven to Glory”. Zodra je dit avontuur aangaat, begint het gelijk met een spectaculaire openingsvideo met veel actie. Deze cinematics zijn leuk om naar te kijken en het acteerwerk is on point. Een klein nadeel aan deze video’s is dat je deze niet kunt pauzeren.
In deze modus krijg je te maken met de verschillende klassen, voertuigen, circuits en race types, zoals hierboven al vernoemd. Dit is echter niet de enige manier waarop de diversiteit wordt doorgetrokken. De personages uit het verhaal liggen ook mijlenver uit elkaar. Tevens is de cast heel divers qua afkomst, qua geslacht en qua doen en laten. Dit verhaal lijkt met vlagen meer op een serie, dan op een game. Maar het zorgt voor een drie tot vier uur vermakelijk content.
Dat gaat wel erg makkelijk
Codemasters heeft de nieuwste GRID-titel voorzien van vijf niveau’s. De moeilijkheidsgraad easy is echter wel heel easy. In een race van slechts vier ronden had ik het hele veld al een keer ingehaald. Vanaf de derde moeilijkheidsgraad begon het voor mij persoonlijk pas interessant te worden. Dat is natuurlijk niet erg, want het zorgt ervoor dat het toegankelijk is voor jonge- en minder ervaren gamers. Mocht je crashen, dan biedt de game zelfs de mogelijkheid tot het gebruiken van een flashback en kun je teruggaan naar het punt waarop de chaos begon en het opnieuw proberen.
Tevens is het mogelijk om zaken als ABS en traction control zelf naar wens aan te passen. De mogelijkheden zijn hierin echter gelimiteerd. Verwacht daarom geen uitgebreide keuze aan custom settings.
Iets dat een extra uitdaging toevoegt ongeacht het niveau is het verdwijnen van de ideale racelijn. Deze lijn geeft aan waar op het circuit je je het best kunt bevinden, wanneer je moet remmen en hoe je een bocht het beste aan kunt snijden. Deze racelijn verdwijnt echter soms en dat vaak op een moeilijk stukje asfalt. Dit kan leiden tot uitdagende momenten.
Hoe rijdt het
Op het rijgedrag van de auto’s valt nog wel het één en ander op aan te merken. Je hebt eigenlijk nooit het gevoel dat jij de volledige controle over de auto hebt. Na een paar races begint dit gevoel wel een beetje te komen, maar toch blijft het altijd een beetje onvoorspelbaar. Soms raakt je racemonster om onverklaarbare redenen in een drift of staat deze zelfs achterstevoren. Het rijgedrag is daardoor niet erg realistisch. Wat hieraan ten grondslag ligt vind ik lastig te zeggen, want Codemasters heeft in andere titels aangetoond dit wel te kunnen.
Uit het bovenstaande blijkt vooral dat we hier niet te maken hebben met een sim of een game voor de die hard racefans. Het maakt het met name geschikt voor de meer casual gamer en dat is natuurlijk helemaal niet erg, maar wel iets om rekening mee te houden.
Maar dat is nog niet alles
Over het algemeen kan ik wel stellen dat het best vermakelijk is. Er zijn echter nog wel een aantal punten van kritiek. Zo is het bijzonder te noemen dat wagens net zo snel op gras en sneeuw accelereren als op het asfalt. Kom je net met vier wielen naast de baan, dan heeft dit eigenlijk geen gevolgen. Bijzonder!
GRID: Legends benut de DualSense ook niet of nauwelijks. Soms voel je lichte weerstand in de triggers, maar wanneer bijvoorbeeld de ABS inschakelt krijg je hier geen feedback over. Hetzelfde kan gezegd worden over het gebruik van trillingen in de controller, want wanneer je honderd meter lang tegen de vangrail aanrijdt voel je slechts een enkele lichte trilling. Wat mij betreft een enorm gemiste kans en feedback die ik graag had teruggezien.
Dan is daar nog het verslag van een commentator tijdens de races. Deze roept vaak dingen die niet kloppen. Zo had de beste man het over een thow - het effect van het volgen van een andere auto, waardoor de luchtweerstand minder wordt - terwijl er niemand voor mij reed. Ook riep hij een keer dat ik een fantastische ‘slingshot pass’ had uitgevoerd en dat toch echt zonder dat ik iemand had ingehaald.
br>
Conclusie
GRID: Legends is een vermakelijk spel met een hoge entertainmentwaarde. Het biedt diversiteit op alle vlakken en schotelt een boeiende mix aan auto’s, circuits en races voor. Daarnaast zorgt de campaign met de naam “Driven to Glory” voor een leuk extraatje. De besturing van de voertuigen mag echter wat beter, want je hebt zelden het gevoel dat je ‘in control’ bent. Ook had Codemasters de features van de DualSense meer kunnen benutten.