
De Tweede Wereldoorlog vanuit twee perspectieven
Letters of Wars vertelt het verhaal van Rosie en haar vader Liam. Nadat de oorlog ook Engeland bereikt, kiest Liam ervoor om naar het front te gaan om de nazi's te stoppen. Iets waar hij niet lichtzinnig over heeft nagedacht, omdat hij zijn vrouw en dochter achter moet laten. Door middel van brieven blijven Liam en Rosie in contact en door die brieven weet Rosie dat haar vader nog steeds leeft en ooit naar huis kan komen.
Het verhaal heeft een aantal cliché momenten en soms weet je al waar het verhaal naartoe gaat. Maar ondanks dat raken de gebeurtenissen je toch. Wat ook goed is om te zien, is dat de game de oorlog niet zo zwart-wit maakt als andere games en films soms doen. Ook de Duitse soldaten worden als gewone mensen neergezet en niet als het ultieme kwaad.

Simpel en frustrerende gameplay
De gameplay van Letters of War bestaat uit twee segmenten die elkaar afwisselen. Zo speel je om de zoveel tijd met Rosie, deze momenten zijn redelijk rustig, waarin je bijvoorbeeld dagelijks dingen doet zoals je moeder helpen met het huishouden of knutselen. En de gameplay terwijl je met Liam speelt, is iets actievoller, omdat je uiteraard midden in de oorlog zit. Het wordt nooit zo intens als in bijvoorbeeld Call of Duty. Maar er is toch genoeg actie?
Deze actie is echter niet altijd geweldig. De momenten dat je een soort van simpele puzzels moet oplossen, zoals bijvoorbeeld de code van een kluis vinden, zijn leuk om te doen. Maar er zijn ook momenten dat je bommen moet ontwijken, iets wat niet helemaal perfect is uitgewerkt. Zo laat de game niet weten wat je nou precies moet doen. Zo moet je de ene keer de bom ontwijken door naar voren te rennen, maar dan opeens moet je weer naar achteren lopen om de volgende bom te ontwijken. Helaas vallen de bommen redelijk willekeurig, waardoor je vaker doodgaat dan nodig is. En dat haalt het plezier wel een beetje weg.

Een buggy en glitchy begin
Jammer genoeg heb ik vooral in het begin van de game een aantal game-breaking bugs en glitches gehad, zoals bijvoorbeeld personages die opeens van het scherm verdwijnen of gedupliceerd worden. Ook was er een glitch waardoor het scherm door bleef scrollen, maar het verhaal niet verder ging. Halverwege de game had ik een bug die ervoor zorgde dat je niet zag waar de bommen terecht zouden komen en dat maakte de toch al redelijk moeilijke gameplay nog moeilijker. Nou is de game redelijk kort, dus als je door een bug weer opnieuw moet beginnen, is het niet het einde van de wereld, maar optimaal is het natuurlijk niet. Grafisch ben ik overigens wel te spreken over de game; het getekende stijltje heeft iets unieks.
Educatieve les over de Tweede Wereldoorlog
Naast een emotioneel verhaal is er ook nog ruimte voor de educatieve les over de Tweede Wereldoorlog. Zo krijg je op verschillende momenten een melding dat je nieuwe informatie hebt gekregen. En als je op die melding klikt, krijg je informatie over bijvoorbeeld de Blitzkrieg, de slag bij Duinkerken en Operation Husky, waarbij Britse en Amerikaanse soldaten Sicilië bevrijd hebben van de nazi's. Dat ze deze informatie in de game hebben verwerkt is niet alleen educatief, maar ook erg leuk en het heeft een toegevoegde waarde
Conclusie:
Op papier is Letters of War een interessante game. Het verhaal is dan ook echt wel heel goed en een tranentrekker. Het grafische stijltje is mooi en uniek, maar de gameplay laat te wensen over. De "puzzelmomenten" zijn best wel leuk om te doen, maar het ontwijken van de bommen is vooral heel erg frustrerend en plezier ontnemend. Daarnaast zitten er jammer genoeg ook een aantal game breaking bugs in de game. Dat je een educatieve les krijgt over de Tweede Wereldoorlog is dan wel weer leuk. En ik raad het dan ook vooral aan mensen die meer te weten willen komen over de Tweede Wereldoorlog.
Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie