De New Play Control-serie laat nieuwe gamers kennis maken met oude GameCube-titels. Mensen die niet de tofste titels van de GameCube hebben kunnen spelen, krijgen nu op de Nintendo Wii een herkansing. Uiteraard zijn alle NPC!-games aangepast aan de unieke besturingsmogelijkheden van de Wii. Zo kreeg ondergetekende de mogelijkheid om New Play Control! Pikmin, een klein meesterwerkje van de GameCube, onder handen te nemen. Hebben we te maken met een schaamteloze port of zijn er daadwerkelijk verbeteringen in de game te merken?
Laten we beginnen met een kleine geheugenopfrisser. In het mooie jaar 2002 bracht Nintendo ons Pikmin, een titel waarin het repareren van je ruimteschip centraal staat. Je kruipt in de huid van Captain Olimar, welke door een samenloop van omstandigheden op een buitenaardse planeet terecht komt. Nouja, eigenlijk stort hij met grote snelheid neer op de planeet. Hier valt zijn ruimteschip in dertig stukken uit elkaar. De enige manier om weg te komen is om deze stukken terug te vinden. De planeet in kwestie blijkt echter vol leven te zitten. Olimar krijgt hulp van vriendelijke plantachtige wezens, genaamd Pikmin. De wezens blijken snel dingen te leren en zijn maar al te graag bereid Olimar te helpen. Zo begint de zoektocht naar alle onderdelen, welke in totaal dertig dagen mag duren. Zuurstof is giftig voor Olimar en hij kan dus niet gewoon ademhalen: zijn ruimtepak kan maar een dertigtal dagen mee.
Er zijn verschillende kleuren Pikmin, waarvan elke kleur een bepaalde vaardigheid heeft. Zo kan rood tegen vuur en zijn ze goede vechters. Blauw kan dan weer tegen water en geel is goed met bommen en razendsnel. Allerlei obstakels moeten worden overwonnen en plaatselijke insecten moeten worden verslagen. Strategisch denken is hierbij de troef. De besturing van de Pikmin is helaas de enige nieuwigheid aan deze Wii-versie van het spel. De analoge besturing laat je met Olimar rondlopen en de camera besturen, maar ook het richten van de WiiMote op de TV is belangrijk. Je Pikmin kan je hiermee ergens naartoe begeleiden, je kunt ze hiermee bij elkaar roepen, of je kunt ze ergens naartoe slingeren. De besturing is prima, ook al voegt het niet bijster veel toe aan dat van de GameCube.
Naast de besturing is er slechts één nieuwigheid in de New Play Control!-versie die nog noemenswaardig is. Zo kon je in de GameCube-versie enkel de voorgaande dag herspelen. Nu is dat aangepast: het is mogelijk om elke willekeurige dag nog eens over te doen. Het is slechts een detail, maar het is een goede toevoeging aan het speelplezier wat je met de game kunt hebben. Toch wel jammer is dat Nintendo geen nieuwe levels of verbeterde graphics heeft toegevoegd aan de nieuwe versie. Het voelt dan ook echt aan of je een GameCube-spel aan het spelen bent. Wanneer je Pikmin al eens hebt gespeeld, is deze titel dan ook absoluut niet interessant voor je. Voor de vernieuwingen hoef je het immers niet te doen. Wanneer je enkel een Wii hebt en nog niet bekend bent met dit pareltje, dan is het zeker de aanschaf waard. Heb je echter een GameCube-controller thuisliggen, is het aangeraden de GameCube-versie op de kop te tikken. De NPC!-versie wordt namelijk verkocht voor een aanzienlijke prijs van dertig euro. Dan is de GameCube-versie toch wel eventjes wat goedkoper.
Conclusie
New Play Control! Pikmin is nog altijd erg leuk om te spelen. Weet echter wel dat Nintendo een schaamteloze port heeft klaargestoomd waarbij enkel de besturing en wat kleine details zijn gewijzigd. Heb je echter nog geen kennis gemaakt met deze toptitel, dan is New Play Control! Pikmin wellicht interessant voor jou. Het feit dat dit echter een simpele port is zonder enige interessante toevoeging doet ons wel achter de oren krabben of Nintendo nu bezig is met geldklopperij. Laten we het maar houden op Wii-gamers kennis laten maken met oude pareltjes.