hotness 0
News

Review Driveclub

Gepost door

Toen PlayStation 4 aangekondigd werd, was er sprake van een revolutionaire racegame. Dit spel, genaamd Driveclub, ging de manier waarop we tegen racegames aankeken aanpakken, met beloftes van ongeziene graphics en ongekende gameplay. Al gauw werd duidelijk dat deze kaart niet haalbaar was, en de datum van release werd achteruit geschoven. De officiële reden hiervoor was dat kwaliteit nooit mocht onderdoen aan release beloften, en enkel het beste goed genoeg was voor Sony. De dagen verstreken en werden maanden, en even was het stil rond deze unieke sociale ervaring, tot uit de catacomben van het Sony gebouw aangekondigd werd dat Driveclub gauw ging verschijnen. Jammer genoeg werden sommige toegiften gedaan, maar het resultaat ging snel te bewonderen zijn. En ja hoor, op 8 oktober is dit spel ook daadwerkelijk bij ons te bewonderen in al zijn glorie en kracht.



Driveclub introduceert het sociaal aspect van racegames, en heel het spel beademt dit. Tijdens je eerste minuten word je snel in een race gesmeten. Eenmaal je deze race voltooid hebt, heb je de eerste stap genomen om je eigen "Tour" te voltooien. De "Tour" omvat het singleplayer gedeelte van Driveclub. Gedurende verschillende races probeer je aangepaste doelstellingen te behalen en zo sterren te verdienen. Deze doelstellingen zijn meestal beperkt naar "Behaal eerste plaats", of wat moeilijker door het moeten behalen van een zekere uitdaging.

Tijdens het racen zal je al snel verschillende extra sociale uitdagingen meemaken. Deze uitdagingen, waarvan er 3 mogelijk zijn , namelijk "beste gemiddelde snelheid", "driftpunten" en "bochtcontrole" , testen jouw kunnen ten opzichte van een andere speler van gelijkwaardig niveau. Door het verslaan van deze uitdagingen word je beloond met extra punten tijdens je lopende race!



De races zelf spelen heel vlot, waarbij elke wagen aanvoelt als een unieke besturing. De geluiden van de motor en de omgeving zijn correct, en zelfs de AI tegenstanders behoren tot de betere middenmoot. Wel is het zo dat ook hier gekozen werd om realisme ten koste van speelplezier te laten gaan. Het frontaal inrijden op een muur zal je heel wat tijd kosten, maar je zal perfect kunnen verder rijden.

Zoals je waarschijnlijk reeds opmerkt is racen dus niet het enige waar je op zal moeten letten. Niet alleen heeft het voltooien van de uitdagingen een invloed op je score , maar ook hoe je deze races voltooit. Door het aanrijden van je tegenstander of het afsnijden van een hoek, worden niet alleen punten afgetrokken van je resultaat, maar zal je dan nog even gelimiteerd worden in snelheid. Dit komt dan niet alleen ten koste van je tijd, maar ook je uiteindelijke spelersscore.



Je spelersscore verhoog je door het voltooien, en hopelijk winnen , van uitdagingen en races. Naarmate je meer punten haalt zal je stijgen in niveau, waardoor je telkens meer voertuigen en ontwerpen vrijspeelt in je garage. In deze garage kan je kennis maken met de pracht van de modellen in Driveclub. Niet alleen zijn de wagens tot in detail afgewerkt, zowel aan buiten- als binnenzijde, maar ook de ontwerpen kunnen aangepast worden naar eigen smaak en kleur, en dit in vier persoonlijke instellingen. Met de keuze van Evolution Studios om de framerate van 60 naar 30 fps te verlagen, merk je soms wel enkele storingen op tijdens het spelen , maar gelukkig vallen deze niet zo hard op dankzij de intensieve gameplay.



Deze intensieve gameplay wordt nog versterkt door onderdeel uit te maken van een Driveclub. Deze bestaat uit een maximum van vijf leden, die samen niet alleen andere clubs kunnen uitdagen, maar ook kunnen samenwerken om bepaalde uitdagingen te voltooien, om zo een hoger niveau te bereiken. Bepaalde wagens kunnen ook enkel vrijgespeeld worden door tot een Driveclub van een bepaald niveau te behoren.

Tot op heden is het aantal te berijden circuits beperkt tot 55 gespreid over vijf unieke landen, mogelijk te unlocken wagens beperkt tot 50. Dit is natuurlijk een schamel aantal ten opzichte van andere racegames. Wel is het zo dat  het gebrek aan werkelijke customisatie er voor zorgt dat iedere speler online beschikt over dezelfde 'wapens', waardoor uitdagingen werkelijk aankomen op vaardigheid en niet op wie het meeste gespaard heeft. Dit in combinatie met de club-uitdagingen, waar elk lid van de club zijn steentje kan bijdragen voor het beste van de volledige club , maakt de keuze van Evolution Studios duidelijk. Niet tegenstaand hopen we toch dat naar de toekomst toe dit aantal uitgebreid zal worden.

Conclusie

Sony geeft ons de racegame waar het aspect van sociale interactie voorop staat. Door middel van aangepaste challenges en een eigen DriveClub, met hieraan gekoppelde beloningen , zorgt het spel er voor dat je blijft spelen. Het probleem komt wanneer je deze beloningen bereikt hebt. Met slechts een beperkt aantal wagens, Het beperkte aantal wagens, het gebrek aan upgrades en de beperkte customisation mogelijkheden zorgen ervoor dat het spelen zelf snel herleid wordt tot het rijden van nog een race, waar andere racegames je verder uitdagen door andere upgrades/voertuigen te laten proberen. Daarnaast valt heel wat van de meerwaarde van Driveclub weg met de internetverbinding. Indien je geen verbinding hebt, krijg je geen verdere uitdagingen meer en ben je herleid tot het racen tegen gemiddelde AI tegenstanders.

0 reacties op "Review Driveclub"