In 2009 begon uitgever Deep Silver aan Risen: een fantasierijke RPG die van alle markten thuis was voor de PC en Xbox 360. In 2012 verscheen Risen 2: Dark Waters, waarbij voor het eerst de PlayStation 3 om de hoek kwam kijken. Dit bleek geen succes, want de PS3-versie was met een score van 47/100 op Metacritic veruit de slechtste versie van Risen 2: Dark Waters. Anno 2014 zijn we aanbeland bij Risen 3: Dark Lords. Bij het ontvangen van het PS3-exemplaar hield ik mijn hart vast. Wat heeft de franchise op de PlayStation 3 nog te bieden?
Het moet gezegd worden, Risen is eigenlijk met de komst van elk deel een stukje slechter geworden. Na een eerste deel dat nog redelijk succesvol was, ging het met Risen 2: Dark Waters al een stukje minder. Ik kan u nu al verklappen dat Risen 3: Dark Lords die trend vrolijk doorzet. De game schiet voor een RPG die in 2014 verschijnt op verschrikkelijk veel vlakken tekort, waar je al vrij snel in de game achter zult komen.
Risen 3: Dark Lords vertelt het verhaal van ene protagonist die eigenlijk geen echte naam heeft. Je kunt ook geen naam invoeren aan het begin van het spel, wat het aanzienlijk moeilijker maakt om je aan het hoofdpersonage te hechten. Als piraat gaat hij door het leven, maar hij komt zeer snel oog in oog te staan met de ‘’schaduwen’’, die hem van zijn ziel beroven. Opgestaan uit de dood is het de taak aan jou om hem zijn ziel terug te bezorgen en de wereld te helpen zich te verweren tegen de talloze schaduwen die de eilanden teisteren.
Al bij het opstarten van de game is één ding zo duidelijk als wat: audiovisueel gezien kan het eigenlijk niet meer wat Deep Silver naar de winkels durft te verschepen. Grafisch gezien kent het spel tal van dieptepunten. De framerate doet pijn aan de ogen, de pop-ups vliegen je om de oren en ook de textures zijn niet bepaald om over naar huis te schrijven. De audio is ook geen meesterwerk te noemen. De stem van de protagonist is ronduit lachwekkend en komt bovendien zeer ongeïnteresseerd over. Niet alle dialogen zijn waardeloos, maar veel gesprekken gaan werkelijk helemaal nergens over. Ook is het goed mogelijk dat je een dialoog start en dat je de stem van de ondervraagde zo’n 200 meter verderop nog steeds op hetzelfde geluidsniveau door hoort praten. Zoals gezegd, dit kan niet meer in 2014.
De PC-versie levert grafisch dan nog iets meer stabiliteit af, maar als je de cinematische trailer hebt gekeken en daardoor bent opgewarmd, dan kom je van een vrieskoude kermis thuis. Ook de screenshots komen nagenoeg niet in de buurt van wat je daadwerkelijk voorgeschoteld krijgt. Het is een wanprestatie wat er audiovisueel gezien is afgeleverd en dat is iets waar Deep Silver en Piranha Bytes het boetekleed voor mogen aantrekken.
Vandaag de dag is er een overschot aan mensen die zich laten leiden door graphics. Als het er niet goed uit ziet, dan koop ik het niet. Soms maakt de gameplay echter alles goed. In het geval van Risen 3: Dark Lords is dit helaas niet het geval. Het combat-systeem voelt zeer onwennig en ongecontroleerd aan. Ook kun je niet direct alles wat je ziet aanvallen. Door op de O-knop te drukken grijp je je wapen en ga je in combat-modus. In combat-modus kun je geen kisten openen en items oprapen. Dit was ooit een geaccepteerde vorm van gameplay in RPG’s, maar vandaag de dag mag je daar eigenlijk niet meer mee komen aanzetten.
Is er dan helemaal niets positiefs te melden over Risen 3: Lords of Shadow? Jawel, het spel bevat genoeg content en variatie om je even zoet te houden. Het aanbod aan vijanden is gevarieerd en de side-quests blijven wel even interessant. Mede omdat het hoofdverhaal niet erg interessant is, zul je je het meest vermaken met alle bijzaken die Risen 3 te bieden heeft. De wereld die Piranha Bytes heeft geschapen is kleurrijk en gevarieerd, maar inhoudelijk klopt het vaak van geen kant. Je kunt gerust uren in een vuur staan zonder schade op te lopen en het afslachten van eenden levert je rauwe kippenpoten op. Nu weet ik dat Risen 3: Titan Lords een fantasy-game is, maar ik kan je verklappen dat zelfs daarin geen kippenpoten van dode eenden gerukt horen te worden.
Volg hoofdredacteur Sander van Genderen via Google+!
br>
Conclusie
Risen 3: Dark Lords is een zeer gedateerde RPG die het een flink aantal jaren geleden wel goed had kunnen doen, maar vandaag de dag valt de game in het niet bij de RPG’s die voor het oprapen liggen. Met games als The Witcher 3 in het verschiet en Skyrim in het verleden kunnen we dit soort spellen amper serieus nemen. Tel daar de volle prijs die gevraagd wordt voor Risen 3 bij op en kom tot de conclusie dat je dit spel het beste links kan laten liggen.