In onze preview van Sin & Punishment: Successor of the Skies waren we erg positief gestemd. De demo gaf ons een goed gevoel en we voorspelden dat het spel misschien wel dé positieve verassing van Nintendo zou kunnen worden deze lente. Het spel is inmiddels al enkele weken uit en nadat we spel flink onder de loep hebben genomen, kunnen we bevestigen dat dit daadwerkelijk het geval is. Waarom we zo enthousiast over Sin & Punishment: Successor of the Skies zijn lees je in deze review.
Isa Jo en Kachi, de hoofdpersonages in het spel, raken verwikkeld in een strijd om de mensheid te redden. Dat is in grote lijnen het verhaal van Sin & Punishment: Successor of the Skies. Gedurende het spel zat dit verhaal iets verder uiteengezet worden middels korte tussenfilmpjes, maar eigenlijk is dit niet echt van belang, omdat het spel vooral om de gameplay draait. Daarom is het eigenlijk ook helemaal niet zo erg dat het verhaal vaag is en bovendien moeilijk te volgen.
In Sin & Punishment draait het namelijk om het neerknallen van grote hordes vijanden. Het spel heeft alle kenmerken van een typische arcade shooter. Als je het spel opstart zul je al snel zien dat het beeld meestal tot de nok toe gevuld is met vijanden. Vaak zijn dit enorme groepen, maar er zijn ook momenten waarop het grootste gedeelte van je scherm gevuld is met een enkele grote eindbaas. Het volle beeldscherm doet echter geen afbreuk aan het uiterlijk, want alles loopt ongelofelijk soepel en ziet er bovendien gelikt uit. Vooral eindbazen kennen behoorlijk wat detail. Slechts af en toe zul je tijdens een groots vuurgevecht op zoek zijn naar jouw personage die zich tussen het geweld bevindt. Aan de grote levensbalken en de constante puntentelling in beeld kun je zien dat het spel op en top arcade is. De typische technomuziek en de foute voice acting versterken dit gegeven.
Het neerknallen van vijanden kun je op verschillende manieren doen. Tijdens de demo speelden we het met de Wii Zapper. Door naar het scherm te wijzen kun je richten en met de analoge stick bestuurde je het personage over het scherm. Met de Z-knop kun je een dash maken, met de B-knop ingedrukt gehouden schiet je en op korte afstand kun je met enkele drukken op de B-knop aanvallen. Met de A-knop kun je een aanval op meerdere doelwitten opladen en afvuren. Met de Zapper werkt het allemaal goed, maar als je gewoon met de Wii Remote en Nunchuk speelt, gaat het ook uitstekend. Ook de Classic Controller en de GameCube Controller kun je gebruiken, maar dit werkt wat minder accuraat.
Het ultieme doel in Sin & Punishment is om een zo hoog mogelijke score te halen. Om dit te bewerkstelligen moet je ervoor zorgen dat je zoveel mogelijk vijanden neerknalt en zo min mogelijk geraakt wordt. Hierdoor worden de door jouw behaalde punten met een steeds grotere factor vermenigvuldigd. Het neerknallen van vijanden is zo moeilijk nog niet, maar ongeschonden de strijd uitkomen is een lastigere opgave. Grote lasers, vuurballen, raketten en zeeën van vijanden komen continu op je af. Je moet telkens op je personage, die overigens ook kan zweven, letten en tegelijkertijd alle vijanden afknallen. Af en toe is het een grote chaos op je beeldscherm.
Gelukkig hebben we het over chaos in de positieve zin van het woord. Omdat je onbeperkte ammunitie hebt, lijkt het voor de hand te liggen om enkel de B-knop in te houden, maar hiermee zul je de oorlog absoluut niet winnen. Sin & Punishment kent behoorlijk wat diepgang. Je zult het gewone knallen af moeten wisselen met aanvallen van korte afstand en oplaadbare aanvallen. Omdat het spel erg moeilijk is, zul je sommige stukken behoorlijk vaak opnieuw spelen. De patronen van de vijanden moet je leren kennen en daarnaast moet je vaak uit zien te vinden hoe je verschillende objecten en de omgeving kunt gebruiken. Je kunt bijvoorbeeld middels een korte aanval een vijandelijke raket terug kaatsen naar de vijand. Vooral de uit de kluiten gewassen eindbazen vereisen de nodige tactiek en zullen ervoor zorgen dat je het ‘Game Over scherm’ regelmatig te zien krijgt.
Het avontuur van Isa Jo en Kachi neemt ongeveer zes uur in beslag. Dit is niet bepaald lang, maar omdat de game zo enorm verslavend werkt, zal het gros van de spelers graag nog een keer opnieuw beginnen. Dit komt vooral omdat het een echte arcade shooter is, die je continu uitnodigt om een nog hogere score te behalen. Jouw score kun je publiceren in online ranglijsten, waardoor de echt competitief ingestelde speler voor de high score kan gaan. Wanneer je vrienden over de vloer hebt, is het zelfs mogelijk om het spel met twee personen te spelen. De een bestuurt dan het personage over het scherm, terwijl de andere richt en knalt. Samenwerking is hier dus een vereiste om de perfecte score neer te zetten.
Conclusie
Als je Sin & Punishment: Successor of the Skies in huis haalt, dan krijg je een enorm verslavende arcade shooter met mooie graphics en een behoorlijk diepgaande gameplay. Hoewel de lengte van het avontuur met zes uur niet erg lang lijkt, zorgt de uitdaging om zoveel mogelijk punten te halen ervoor dat fans van het genre zich alsnog eindeloos kunnen vermaken. Dat het bijbehorende verhaal niet zo boeiend is zal daarom voor de meeste mensen geen struikelblok vormen. Sin & Punishment is een geweldige game geworden en heeft onze verwachtingen helemaal waargemaakt. De eerste echte topper voor de Nintendo Wii in 2010.