Toen ik een filmpje van SkateBIRD voorbij zag komen dacht ik gelijk aan alle coole moves die ik vroeger in Tony Hawk: Pro Skater-spellen maakte, in de begin jaren 2000. Spontaan kreeg ik zin om de controller weer op te pakken en vette tricks te maken in en rond een skatepark. Daarop besloot ik SkateBIRD eens aan de tand te gaan voelen.
Een lief klein vogeltje op een skateboard. De game begint met onze vrolijke vriend en zijn skateboard in zijn hand. Jij mag het vogeltje voorzien van kledij en stoere of bijzondere accessoires. Geef het beestje een muts of een koptelefoon en pas jouw stijl toe. Een leuke bezigheid, die je even zoet houdt alvorens je op het board stapt.
Origineel… of toch niet!
Een vogel op een skateboard is een recept waarmee je erg creatief en origineel kunt zijn, zeker binnen een videogame. In mijn hoofd spelen zich al heel wat extreem gave scenario's af, maar helaas kwam ik er snel achter dat het in game allemaal wat minder origineel is.

De tricks die je met jouw gevleugelde vriend kunt uitvoeren zijn het gewoon net niet. Ze zien er niet heel gaaf of soepel uit en dat is jammer. Verwacht dus geen Tony Hawk-achtige taferelen. Je kunt een keer fladderen met je vleugels tijdens de uitvoering van een stunt en je kunt een rondje draaien of een grind doen, maar het wordt eigenlijk nooit echt spectaculair. Een gemiste kans, want bij een game in dit genre verwacht je toch spektakel.
De hele gameplay laat daarbij te wensen over. De opdrachten die je moet uitvoeren, zijn niet altijd even duidelijk of geven net niet lekker aan waar in het level je moet zijn. Het ontbreekt verder ook aan een goede uitleg. Zo moest tijdens het spel over drie kommetjes grinden. Dat lijkt een simpele opdracht, maar schijn bedriegt. Er wordt “eventjes” vergeten om te vertellen hoe je deze moves goed uitvoert. Ik wist inmiddels hoe ik moest springen en ik wist ook hoe ik moest grinden, maar om deze klus te klaren is een kwestie van uitermate goed timen en voor mijn gevoel een dosis geluk. Meermaals zat mijn vogeltje vast of viel van zijn skateboard, om vervolgens te blijven liggen en te besluiten zich alleen nog maar rollend te verplaatsen.
De hele besturing voelt erg houterig, zowel tijdens het rondrijden, als tijdens het uitvoeren van stunts. Bij een titel als deze draait het echter vooral om de gameplay en besturing, daarom is het extra treurig dat dit gewoon niet goed is.

Er is ook nog een verhaal
Ontwikkelaars Glass Bottom Games en Plastic Fern Studios hebben er voor gekozen om SkateBIRD van een verhaal te voorzien. De vogeltjes zien hun baasje zelden, want deze is haast nooit thuis en dat stemt de vriendjes een beetje verdrietig. Het verhaal kent niet erg veel diepgang, maar is wel een aardige toevoeging.
Wat ik zelf op den duur wel vervelend ervaarde, is dat de vogels het verhaal tjilpend vertellen. Na een tijdje begon dat geluid mij erg te irriteren en zeker voor de jongere doelgroep had het beter geweest als het verhaal “gewoon” verteld wordt, in plaats van het te moeten lezen.

Conclusie:
SkateBIRD heeft een recept waarmee veel mogelijk had kunnen zijn, maar helaas is er verzaakt deze kans te grijpen. De besturing is enorm matig en de tricks zien er klungelig uit en worden nooit echt spectaculair. Ook hadden de ontwikkelaars je iets beter bij de hand kunnen nemen en je kunnen voorzien van een duidelijke uitleg omtrent de besturing. Dat alles zorgde ervoor dat ik snel ben uitgekeken op deze titel.
0 reacties op "SkateBIRD"
Gelieve eerst in te loggen of te registreren om een reactie te plaatsen a.u.b.
Log in of registreer hier