'Downloadable Content is oplichterij' was de stelling die GameQuarter een paar weken geleden in een artikel stelde. De meningen bij deze kwestie waren in de redactie redelijk verdeeld. Zo vertelde redacteur Dimitri dat 'de prijs die je hiervoor moet betalen niets meer dan een vergoeding is voor het extra werk dat is gedaan', terwijl ondergetekende juist van mening was dat iets materieels in bezit hebben veel leuker is. De gebeden zijn gehoord, want nu is daar Super Street Fighter IV, de ultieme versie van het vorig jaar verschenen vechtspel.
De oorspronkelijke Street Fighter IV beloonden we indertijd met een welverdiende 91%. Het vierde deel in de langlopende beat 'm up-reeks van Capcom was echter niet perfect, dewijl het spel te maken had met vervelende laadtijden en een soms zoekgeraakte balans tussen de personages. In Super Street Fighter IV is aan die balans een einde gemaakt, mede doordat alle personages zijn herontwikkeld. Naast nieuwe kledij kunnen ze ook met een nieuwe Ultra Combo aan de slag.
Dit is echter slechts een kleine smet op wat men voor extra's kan verwachten. Zo zijn er bijvoorbeeld maar liefst tien nieuwe personages inzetbaar, waarvan er acht in voormalige Street Fighter-games hebben gespeeld. De oude garde bestaat uit T. Hawk (Super SFII), Dee Jay (Super SFII), Guy (Final Fight), Cody (Final Fight), Adon (SF Alpha), Ibuki (Street Fighter III), Dudley (SFIII) en Makoto (SFIII: 3rd Strike). Juri, een vrouwelijke Taekwondo-vechtster, en Hakan, een Turkse worstelaar, zijn de gloednieuwe gezichten in Super Street Fighter IV. Het is knap dat het spel ondanks de vele nieuwe gezichten een perfecte balans weet te houden.
Toch vonden wij de nieuwe personages niet de allerleukste toevoeging. Nee, onze krediet ging uit naar de terugkeer van de nostalgische Battle Stages. De van Super Street Fighter II afkomstige stages waarbij je 20 tonnen tegen de klok moet molesteren en waarbij je zo snel mogelijk een auto in de prak mag slaan zijn terug van weggeweest. Ondanks de makkelijke opzet zul je in deze levels vooral tactisch te werk moeten gaan, net als bij Street Fighter II het geval was.
Maar, is Super Street Fighter IV de moeite waard wanneer je het origineel in bezit hebt? Dat hangt ervan af. Ben je er inmiddels al een tijd op uitgekeken, dan zal deze ultieme versie je niet over de streep trekken. Daar maken ook de nieuwe levels, waarbij de sfeervolle Afrikaanse steppe een prominente vermelding verdiend, geen verandering in. Speel je het spel echter nog regelmatig, dan moet je deze versie absoluut in huis halen. Vooral als je van plan bent de game online te spelen, want de multiplayermodus is geheel vernieuwd. Zo zijn er nieuwe modi, waaronder Team Battle en Replay Mode, te bekennen en is de vervelende lag nu zo goed als verholpen.
Conclusie
Super Street Fighter IV speelt lekkerder, biedt meer mogelijkheden en is daardoor de meest complete Street Fighter tot nu toe. De tien nieuwe personages voegen ook daadwerkelijk wat toe aan de spelbeleving, evenals de nieuwe Ultra Combo's en de terugkeer van de Bonus Stages. Hoewel ondergetekende eerst tegen het principe Downloadable Content was, bewijst Capcom met Super Street Fighter IV dat een opgepoetste versie daadwerkelijk van toegevoegde waarde kan zijn. Verwacht echter niet dat - wanneer je eerst niet geïnteresseerd was - deze versie je over de streep zal trekken.