hotness 31
Last of Us Part 1

The Last of Us Part I (PC)

De PC-versie van een absolute klassieker

PlayStation exclusives staan bekend om hun hoge kwaliteit. Games als God of War en de Uncharted-serie worden ook wel gezien als de beste in hun genre. Toen in 2013 Naughty Dog zijn nieuwe game The Last of Us uitbracht, was dit een revolutie in storytelling. Nog niet eerder was een game zo goed geacteerd en ook het verhaal was indrukwekkend. Zeker na de remaster voor de PlayStation 4, die een paar kleine verbeteringen heeft, wordt de game vaak als voorbeeld genoemd als het aankomt op de kwaliteit die PlayStation exclusives hebben. Toen vorig jaar een remake uitkwam van deze game voor de PlayStation 5, begon ik te hopen dat ik op een dag dit geweldige kunstwerkje op de PC zou kunnen spelen. Die droom werd werkelijkheid. Vanaf 28 maart konden PC gamers eindelijk de game tot zich nemen. Hoewel blijkt dat gamen misschien niet het juiste woord is.

Op 15 januari kwam de eerste van de negen afleveringen tellende HBO-serie van The Last of Us uit. Dit bleek zo'n succes dat de release van de PC-versie van de gelijknamige game werd uitgesteld van begin maart naar het einde van de maand om zo momentum te genereren voor mensen die nieuwsgierig zouden zijn naar de game en geen PlayStation console hebben. Toen ik de systeemvereisten te zien kreeg, begon ik dit vreemd te vinden. Deze game is op de PC niet voor de gemiddelde huisvader die even lekker op zijn laptop af en toe een computerspelletje speelt. De vereisten zijn zo hoog dat ook de gemiddelde game-PC het moeilijk krijgt.

Crashes bij het laden van de shaders

PlayStation exclusives worden de laatste jaren steeds vaker voorzien van een PC-versie. Iets wat ik van harte aanmoedig. Zeker omdat ze vanuit PlayStation overduidelijk hard hun best doen om er echt een heuse PC-titel van te maken. Zou je mij nu vertellen dat bijvoorbeeld Returnal alleen op de PlayStation te spelen was, dan had ik je niet geloofd. De PC-versie is namelijk geweldig. Met zijn uitgebreide grafische opties en zijn zeer vloeiende gameplay is het geen kloon van de console-versie. Het is echt zijn eigen game. Ik had dan ook goede hoop dat ze die trend voort zouden zetten met The Last of Us, maar dat blijkt helaas niet het geval.

The Last of Us Part 1 PC

PC-games hebben voor ontwikkelaars aparte uitdagingen. Het zal niet gemakkelijk zijn om een game te moeten maken voor de ontelbare combinaties hardware die de PC kan hebben. De PlayStation 5 is onder iedere televisie precies hetzelfde en je hoeft dan ook geen rekening te houden met bijvoorbeeld hardware dat wat ouder is. Met name het inladen van shaders is lastig. Een shader is een computerprogramma dat de juiste mate van licht, donker en kleur berekent en bij de PlayStation kun je dit van tevoren standaard maken. Op een PC, waar de hardware zo divers is, is dit moeilijker en daarom werden vroeger de shaders vaak tijdens het spelen geladen. Het probleem is dat werkelijk geen enkele PC in de hele wereld hier goed mee om kan gaan bij de nieuwe generatie games. Hij moet dan in één keer zo'n berg data in beeld toveren dat er vertraging ontstaat. Daarom worden shaders op de PC vaak van tevoren geladen. Dit zie je bijvoorbeeld goed terug bij Call of Duty: Modern Warfare 2. Je bent twintig minuten aan het wachten tot alle shaders geladen zijn. Wanneer dit is gebeurd, hoeft dit niet nog een keer te worden gedaan tot de eerstvolgende update en heb je een fantastische game zonder vertraging.

Het laden van de shaders van The Last of Us Part I duurde ruim twee uur. Daarbij crashte de game zeven keer. Met een crash bedoel ik dat de game automatisch wordt gestopt. Opeens is alles weg. Ik zag wel een venster in beeld waar werd gevraagd of ik een bugrapport wilde sturen naar de ontwikkelaars, wat ik iedere keer heb gedaan. Door een combinatie van frustratie en andere games die ik moest reviewen duurde het een lange tijd voor ik werkelijk kon beginnen.

Crashes bij het spelen van de game

Ik kon pas de derde dag dat ik de game in mijn bezit had ook werkelijk gaan spelen. Ook dat ging niet geweldig. Door de hoge vereisten moest ik de grafische opties behoorlijk omlaag schroeven om de game speelbaar te houden en ik moet zeggen dat ik het niet begrijp. Red Dead Redemption 2 draait vloeiend met Ray Tracing ingeschakeld en ziet er daarbij veel gedetailleerder uit dan The Last of Us Part I, maar die kon met minimale settings nog niet eens stabiel draaien op veertig frames per seconde. Op de PC is het normaal dat een game op zestig frames per seconde draait en ik ben meer gewend dat het over de honderd te komt. Het is voor mij heel lang geleden dat ik games heb gespeeld met zo'n lage framerate. Hierdoor kreeg ik constant het gevoel dat ik een game aan het spelen was in slow-motion.

Ik kon tien minuten spelen en dan knalde de game eruit. Ergens verbaasde mij dit niet, want mijn PC heeft het erg zwaar met deze game. Nu heb ik niet de nieuwste hardware, maar met een grafische kaart als de RTX 2070 moet een game als The Last of US Part I relatief eenvoudig te spelen zijn. Zeker wanneer alle grafische instellingen geminimaliseerd zijn. Mijn computer werd zo verhit dat ik mij echt zorgen begon te maken. De ventilatoren draaide overuren en ik ben echt bang geweest dat mijn PC het simpelweg ging begeven. De hitte was echter niet het probleem. Alle settings op minimaal zetten hielp niet. Hij bleef crashen, hoewel de game een klein beetje soepeler draaide. Hij ziet er dan echter niet uit.

Bugreport The Last of Us Part I

Gelukkig voor mijn PC crashte de game iedere keer na ongeveer tien minuten, wat simpelweg betekent dat hij onspeelbaar was. Ik heb dan ook gewacht tot er een update kwam. Op 4 april was de eerste hotfix een feit en kon ik opeens een uur spelen. Na een uur crashte hij echter weer en daarna was het ongeveer om het half uur dat hij ermee ophield. Sinds 5 april crashte de game voordat hij geladen was. Het verwijderen van de savegame bracht geen oplossing. De game was op dat moment onspeelbaar en ik besloot te wachten tot de volgende update. De laatste update, van 7 april, bracht verbetering. Ik kon de game spelen. De oude savegame werkte ook weer, maar hij crashte iedere keer echter na ongeveer tien minuten.

Dit betekent voor mij dat de game op dit moment onspeelbaar is. Hoewel mijn PC aan de vereisten voldoet, crasht hij veel te veel. Als hij niet crasht. Iedere keer wanneer de game was gecrashed startte ik het opnieuw op en ging verder waar ik gebleven was. Ik moet hierbij aangeven dat het wachten tot de savegame geladen was erg lang duurde. Ik denk al gauw vijf minuten. Vanaf 5 april wilde de game niet meer opstarten en liep hij vast bij het laden van de game.

Wachten tot je eindelijk kan spelen

Als de game niet crashte en de savegame niet aan het laden was, kon ik mij begeven in de prachtige wereld van The Last of Us. Dat ging niet bepaald soepel. Met gemiddeld ongeveer 40FPS leek het wel of Joel door een heel dikke soep liep. Voor consoles is deze framerate niet zo heel apart, maar voor de PC is dit exorbitant laag.

Omdat de framerate zo laag was, leek het beeld ook erg korrelig. Alsof de computer te hard moest werken om op tijd de pixeltjes te kunnen veranderen. Minimale instellingen brachten weinig verbetering. Dit is opvallend, want met minimale settings is er weinig over van de schoonheid van deze game. Textures van bijvoorbeeld een houten paneel leken meer op een soort plastic plaat. Ik heb toen de afname van de hoeveelheid frames per seconde maar geaccepteerd en de grafische instellingen weer verhoogd, want deze game leent zich niet voor zulke grafische kwaliteitsverlies.

Een positief punt is de besturing. Het was een verademing om The Last of Us Part I te spelen met muis en toetsenbord. Dit werkte best wel goed, waardoor het voor mij gemakkelijker zou moeten worden om te richten. Wanneer de ongelukkige geïnfecteerden besloten Joel te zien als een lekker hapje en als een kip zonder kop op hem afrende, zorgde de lage framerate ervoor dat het moeilijk was om je vizier op het hoofd van de beschimmelde medemens te krijgen.

Alles bij elkaar is de PC-versie van The Last of Us Part I helaas een slechte poort. Je ziet aan de grafische instellingen en aan de moeite die genomen is om de game speelbaar te maken met de muis en toetsenbord dat er veel moeite is besteed om het goed te krijgen. Toch blijft het voor mij onbegrijpelijk dat de keuze is gemaakt om de game in deze staat van een release te voorzien.

The Last of Us Part I behoort, als je het mij vraagt, tot de beste games ooit gemaakt en de PC-versie is helaas in de huidige staat verre van speelbaar. Het is erg jammer, want PlayStation was de laatste jaren zo goed bezig met het maken van PC-ports en ik hoop dat ze ermee doorgaan. Voor The Last of Us Part I ben ik echter bang dat de schade te groot is. Ik heb nog nooit een game gespeeld die zoveel gebreken heeft dat hij simpelweg onspeelbaar is. Mijn advies is dan ook voor mensen die de serie hebben gezien en graag de game willen proberen, om hem te spelen op de PlayStation. Het hoeft zeker niet de remaster te zijn. Om heel eerlijk te zijn denk ik dat het beter was geweest als ze die versie naar de PC hadden gebracht.