3. LIVE A LIVE
De hekkensluiter van dit jaar is er een die liet zien waarom ik al decennialang zot ben op oude JRPG’s. LIVE A LIVE pakt de klassieke SNES-titel die we hier niet kregen, geeft het de Octopath Traveler- / Triangle Strategy-behandeling en geeft ons een game die varieert op gameplay, maar consistent blijft in zijn torenhoge niveau. En dankzij de Switch kun je het overal mee naar toe nemen.

2. Dwarf Fortress
Het is dat mijn top 3 niet gepland stond het begin van deze maand, want dan had die er anders uit gezien. Dwarf Fortress verscheen pas deze maand, al was die al vijftien jaar te spelen in ASCII-vorm. Dat wist ik voorheen niet, daar mijn eerste aanvaring met het spel pas kwam met de release op Steam. En gezien hoe ontzettend diepgaand Dwarf Fortress is en gezien hoe mijn nieuwsgierigheid al snel plaats moest maken voor obsessie, ga ik er ongetwijfeld nog heel veel over leren in de komende maanden en jaren. En dat allemaal met een game die werd gemaakt door een klein ontwikkelteam.
1. Elden Ring
Wie mijn review van Elden Ring heeft gelezen, zal niet verbaasd zijn over het feit dat deze met de kroon aan de haal gaat. Ik heb nooit veel gehad met het open-wereld-genre, zelfs niet in toen Breath of the Wild dat introduceerde voor mijn geliefde The Legend of Zelda-serie. Maar FromSoftware heeft laten zien dat het beter kan, juist door van alles af te stappen wat het open wereld-genre kenmerkt.
Qua level design is Elden Ring immers meer Bloodborne dan de gemiddelde Ubisoft-titel. Daarmee doel ik niet zo zeer op de thematiek en sfeer, maar op het feit dat jouw handje hier niet wordt vastgehouden en dat je vooral zelf op ontdekking moet gaan. Wie dit doet zal telkens meer vinden dan verwacht en ontdekken hoe belachelijk groot deze wereld nu werkelijk is, zonder dat het herhaling hoeft te vallen om dit te realiseren.
Elden Ring heeft wat mij betreft een nieuwe standaard gezet voor het open wereld-genre; een waarvan ik hoop dat andere er leer uit trekken, zodat ik ook in de toekomst uit mijn stoel kan worden geblazen als ik besluit dergelijke games een kans te geven.







Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie