Het zal jullie vast niet ontgaan zijn. Danny Bilson, CEO van THQ zou een nieuwe generatie gameconsoles een regelrechte ramp vinden voor de game industrie. Dit vanwege de hoge kosten die ontwikkelen met zich meebrengt en die vaak niet terug verdiend worden. Een uitspraak met nadenkstof voor ons gamers. Want stellen wij ook niet te hoge eisen? Misschien wel. Maar ook onze portemonnee zal er niet blij van worden, want we schijnen vaak te vergeten hoe belachelijk duur gamen ondertussen is geworden. En dat terwijl de games steeds korter worden. Wiens schuld is dat? Die van ons of die van ontwikkelaars of misschien een beetje van beide?
Het beste voorbeeld hiervan is natuurlijk de PC. Het constant upgraden van bijvoorbeeld de videokaart, RAM-geheugen en processor is alleen al duur genoeg voor het gemiddelde inkomen. Tel hier de kosten van een besturingssysteem bij op en dan word je er werkelijk niet vrolijk van. En als je dit allemaal hebt moet je de game nog kopen en moet je dus nog verder in de buidel tasten. Natuurlijk is het zo dat ontwikkelaars voor een zwakkere computer hadden kunnen ontwikkelen waardoor het upgraden niet nodig is. Is het echter niet misschien, heel misschien mogelijk dat we ook de schuld bij ons zelf moeten zoeken. Want wie neemt er nou nog genoegen met minder dan de maximale resolutie die de game ondersteunt. En als een game niet maximaal je hardware benut wie zijn het dan die gaan klagen dat er mooiere games zijn. Dat zijn wij toch zelf of niet dan? Dwingen wij ontwikkelaars dan niet zelf om de lat telkens hoger te leggen waardoor productiekosten torenhoog worden en de games korter worden om de game toch tegen zestig euro in de winkel te leggen.
Ook de consoles worden geteisterd met veeleisende consumenten. De PlayStation 3 is een perfect voorbeeld hiervan. Bij elke nieuwe topgame wordt er geschreeuwd dat alles uit de console is gehaald. Dit was zo bij Killzone 2, Gran Turismo 5 en nu weer bij Killzone 3. En toch blijven de games mooier worden. Mag het duidelijk zijn dat de PlayStation 3 nog lang niet het einde van zijn levenscyclus heeft bereikt. Zelfs al was Killzone 3 een game die 100% van het apparaat benut dan is dit geen reden om gelijk te roepen om een PlayStation 4. Kunnen we geen genoegen nemen met wat we hebben? Laat ze nu lekker eens stoeien met de limieten van de PS3 en er optimaal gebruik van maken. Er is meer dan grafische poespas, en juist als de wow-factor niet meer aanwezig is krijgen we ruimte voor een creatieve en vernieuwende wind in een wereld van hardware geweld. Dit is voor de Xbox 360 niet anders. Hij is misschien minder krachtig dan de PS3 maar dat betekent niet dat we al klaar zijn voor een derde generatie.
Doordat we ons allemaal gamecriticus voelen en onze ongezouten, ongefundeerde meningen de wereld in slingeren verliezen we onze aantrekkelijkheid als doelgroep. Het is niet gek dat er steeds meer gefocust wordt op de casual gamer. Die is veel minder kieskeurig en neemt veel sneller genoegen met een product. Wanproducten als Just Dance, filmgames en Laura's die door ons worden uitgekotst gaan voor deze doelgroep als warme broodjes over de toonbank. Dat we toch nooit tevreden zijn heeft één bedrijf allang begrepen. Nintendo besloot jaren geleden al zich niet meer te mengen in een oorlog van pixelrates, multimedia mogelijkheden en grafische pracht en praal. Met de o zo geliefde en gehate Wii en DS besloot men nieuwe deuren te openen in plaats van bestaande open te trappen, een keuze die ze zeker geen windeieren heeft gelegd. Is het niet juist die creativiteit die een richtlijn moet vormen voor de volgende generatie. Ik weet zelf wel dat ik liever de 3DS in de handen heb die iets werkelijk nieuws probeert dan dat ik een PlayStation 4 of Xbox 720 ga aanschaffen. Veel goedkoper en veel meer dan een update van mijn huidige consoles.
Begrijp me niet verkeerd. Ik leg echt niet alle schuld bij ons gamers omdat we een stelletje arrogante, ontevreden, graphics-geilende betweters zijn. Er zijn ook genoeg bedrijven die ons geld uit de zakken proberen te kloppen met zwaar uitgemolken gameseries en ideeën. Ik loop bijvoorbeeld echt niet warm van alweer een remake van Ocarina Of Time of Super Mario 64. Noch word ik vrolijk van de vele DLC’s die weinig voor veel aanbieden in plaats van andersom (MW2 Mappack, anyone?). Absolute toppunten zijn toch wel het paardenarmor van Oblivion of de kleur zwart in Fable III. Dingen die nota bene op de gamedisc aanwezig waren maar via een online betaling geactiveerd moesten worden. Dit is slechts de schuld van de ontwikkelaar en diens medewerkers. Maar als we allemaal eens genoegen nemen met iets minder, dat niet alles grensverleggend hoeft te zijn, dan denk ik dat we daar de gehele industrie een groot plezier mee doen. We waren ooit tevreden met 8-bits graphics, dachten ooit dat de PlayStation 1 net realiteit was en huldigden ooit de Xbox om zijn kracht. We zijn veel te veel verwend en daar betalen we nu de prijs voor. Dus voor je weer gaat zeuren denk eens na wat voor gevolgen het heeft. En voor onze melkboer-ontwikkelaars heb ik nog wel wat tips om domme mensen wat geld afhandig te maken.
Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie
Reacties laden...