Ik ben geen fan van JRPG's. Ik heb er niet zoveel mee, terwijl ik het wel altijd een interessant genre gevonden heb. Gelukkig is er nu Chained Echoes. Dit is een JRPG met SNES graphics, maar dan volledig ontwikkeld door een Duitser. Dat is fijn, want dat is voor mij een mooie introductie in het genre. Japanners hebben een iets andere manier in het vertellen van een verhaal, waar ik nog altijd aan moet wennen. En wat een introductie is het. Chained Echoes doet precies wat het belooft. Het is een game die lijkt op een oude JRPG, maar dan wel met een moderne besturing en een voor mij te volgen verhaal. Hoewel de game op dit moment de ene acht na de andere negen scoort in reviews over de hele wereld, heb ik geen jaarlijstje gezien waar hij in staat. Dat is niet onbegrijpelijk, omdat hij begin december zijn release kreeg. Op dat moment was iedere recensent druk bezig met het maken van de jaarlijstjes en was er geen tijd om daar ook even een door een Duitser gemaakte JRPG bij te spelen. Was hij in augustus uitgekomen ben ik er vrij zeker van dat hij vaker bij de top uitgekomen was.

Dit geldt ook met Need for Speed: Unbound en High on Life. Ik heb een review gemaakt van Need for Speed: Unbound en voor mij is het een game die de franchise weer een flinke duw de goede kant op heeft gegeven. Hij was uitdagend en het was een heerlijke racegame die me erg deed denken aan de tijden van NFS Underground en dat is een groot compliment. Maar de jaarlijstjes heeft hij nauwelijks gehaald. High on Life is een shooter die uniek is in zijn soort. De game is één grote kakofonie van slechte humor en af en toe vervelend langdurige stukken zonder actie, maar ik heb me uitstekend vermaakt en ik kan me niet voorstellen dat niemand het echt leuk vond. Op OpenCritic scoort hij niet al te hoog, maar al was hij heel goed beoordeeld, dan nog zou hij nooit op een jaarlijstje terechtgekomen zijn.
Ieder jaar hebben we het gevoel dat het afgerond moet worden in december en stampt iedereen er allerlei toplijstjes uit van de laatste elf maanden. Maar dat is best oneerlijk voor diegene die nog iets doen in deze laatste maand. Het is misschien maand twaalf van de twaalf, maar hij hoort er dus wel bij. Daarom wil ik een voorstel doen, waar niemand gehoor aan gaat geven. Kunnen we de jaarlijstjes niet gewoon een maandje opschuiven naar januari? Dan kunnen we het hele jaar, dus ook december betrekken in de lijstjes.

Januari is inmiddels begonnen en heel interessante games zijn er tot zover nog niet geweest. Het gaat nu met One Piece: Odyssey weer beginnen. Over twee weken komt Forspoken en daarna Dead Space Remake. Het belooft een mooi jaar te worden. Persoonlijk hoop ik dat Starfield al zijn beloftes waar gaat maken en dat Zelda: Tears of the Kingdom zijn voorganger gaat evenaren. Ook ben ik heel benieuwd wat er met de vergunning van WRC gaat gebeuren, nu Codemasters deze heeft overgenomen. Hun ervaring met Dirt Rally 2.0 laat zien dat ze de verwachtingen meer dan waar kunnen maken. Ook hoop ik dat de beste game van het jaar gewoon in december zal uitkomen, zodat mensen een keer gaan nadenken of het wel een goed idee is om alle lijstjes in die maand te maken.