Sony heeft op het Europese PlayStation Blog een lijst van elf dingen vrijgegeven die je moet weten over de PlayStation 4-exclusive Bloodborne. De game werd tijdens Sony's persconferentie van afgelopen dinsdag onthuld, maar uit de trailer viel weinig op te maken. Inmiddels weten we dankzij dit lijstje wat meer.
De lijst is oorspronkelijk in het Engels gepubliceerd, maar voor onze lezers die de Engelse taal niet zo machtig zijn, zijn wij zo vrij geweest om het één en ander te vertalen, wat resulteerde in onderstaande lijst.
1. Dit is geen vervolg
Ontwikkelaar FromSoftware is wellicht het meest bekend vanwege Demon's Souls, Dark Souls en Dark Souls II, maar het is geen vervolg. Gamers die bekend zijn met deze games zullen wat dingetjes herkennen, maar we hebben het hier niet over een vervolg. Bloodborne zal je iets nieuws bieden. De gameplay-ervaring zal meer intens zijn.
2. Verken het onbekende
Afspelend in de fictieve, bruisende stad Yharnham, is de 19e eeuw duister en onheilspellend. FromSoftware laat de details nog even voor wat ze zijn, maar de focus zal liggen op het ontdekken van het onbekende. Spelers zullen een ongekend groot gebied in Yharnham kunnen verkennen en zullen aangemoedigd worden om dit te verkennen om de mysteries te ontrafelen.
3. Er klopt iemand op de deur
Terwijl jouw avontuur zich afspeelt langs steegjes en vreemde figuren in mantels, zullen misvormde figuren je vanuit het duister bespieden en aanvallen. Er zullen daarnaast momenten zijn waar er druk op de poorten word geklopt. Wanneer dat gebeurt, dan weet je dat er iets reusachtigs aan zit te komen.
4. Er is iets goed mis in Yharnham
Bovenop het bleke kleurenpalet en de schaduwen in de stad, is er nog iets goed mis. De stad is namelijk onder de invloed van een plaag die inwoners verandert in verschrikkelijke monsters. De stedelingen in de buurt zijn niet bekend met het feit dat ze ook besmet raken.
5. Vecht voor je leven
Zoals we van FromSoftware en Miyazaki gewend zijn, staat ons weer een uitdaging te wachten. Continu de onheil aanvoelen omdat je bij elke vijand tevens de dood aanstaart. Elk gevecht kan je laatste zijn.
6. Een wapen in elke hand
Bloodborne laat je niet zomaar hordes vijanden trotseren. Spelers kunnen zichzelf bewapenen met een krachtige shotgun die je een voldaan gevoel zal geven. In de rechterhand zal een soort zeis te vinden zijn.
7. Passieve agressie
Zomaar de menigte in lopen is een goede manier om jezelf in een lijkzak te laten belanden. Het ontwijken van gevechten werkt echter ook niet altijd. Je zult je vijanden snel moeten trotseren anders wordt je onder de voet gelopen.
8. Je wapens veranderen naarmate je ze meer gebruikt
Ontwikkelaar Miyazaki liet een melee wapen zien dat gedeeltelijk een zeis en gedeeltelijk een zaag was. Spelers kunnen verschillende technieken gebruiken om het wapen te transformeren terwijl ze vechten. Hierdoor zullen spelers zich moeten aanpassen aan de bazen die ze trotseren. Ze zullen hun personage moeten aanpassen naar hun eigen stijl. Bij elke verandering van je wapen past een andere stijl van spelen.
9. Verplaatsende vijanden
Tijdens het level dat werd getoond aan de pers waren de inwoners van Yharnham aan het jagen op de beesten die de stad terroriseerden. Hierdoor kon de speler ongezien wegsluipen van de menigte. De game zal vijanden bevatten die onverwacht zullen rondlopen.
10. Handig hulpje
Terwijl je probeert te overleven in Yharnham, zul je andere jagers vinden die problemen hebben. Je kunt kiezen om hen te helpen of niet. Mocht je ze helpen, dan zouden ze later wel eens terug kunnen komen om jou een handje te helpen.
11. Dichtbij en persoonlijk
De focus van de game zal liggen bij close ranged combat. Ver van je vijanden af blijven staan zal dus moeilijk zijn. Er zijn echter wel de nodige trucs om directe combat te vermijden.