Er is de nodige tumult onstaan rondom de consoleversies van Dark Souls II. De game ziet er grafisch namelijk een stuk minder aantrekkelijk uit dan de trailers eerst deden vermoeden. Eerder gaf ontwikkelaar From Software al een officiële reactie, waarin het aangaf dat de visuele downgrade had plaatsgevonden 'om de balans te verbeteren'.
Inmiddels claimt een journalist van Forbes.com een werknemer van de ontwikkelaar persoonlijk te hebben gesproken. Uit dit gesprek werd meer duidelijk over de visuele downgrade die zou hebben plaatsgevonden. Eén van de meest belangrijke redenen zou zijn dat de focus van From Software bij de PC-versie van de game zou hebben gelegen. Hierdoor zouden ze de consoleversies hebben onderschat.
Volgens de werknemer zou het zelfs zo erg gesteld zijn, dat de game onspeelbaar zou zijn wanneer de grafische standaard van de game zou worden aangehouden. De framerate zou dermate instabiel zijn, dat het simpelweg niet leuk zou zijn om de game te spelen.
De werknemer van From Software laat weten dat hij begrijpt dat sommige gamers zijn bestolen zullen voelen, maar maakt duidelijk dat het downgraden van de graphics de enige juiste keuze was. Gamers zouden geklaagd hebben over de speelbaarheid van Dark Souls II, terwijl dat aspect nu niet meer aan de orde is.