Het verhaal is inmiddels bekend. Diverse ontwikkelaars binnen Rockstar Games, die nu vooral bekend zijn door de Grand Theft Auto- en Red Dead Redemption-serie, waren van plan om de handen ineen te slaan in het vormen van een vakbond. Normaal gesproken willen werkgevers hier niet aan meewerken, omdat een vakbond in de meeste vrije landen als een serieuze partij moet worden gezien en naar ze moet worden geluisterd en dat betekent dat er meer moet rekening moet worden gehouden met de werknemers.
De "Slack purge"
Volgens People Make Games, die uitgebreid onderzoek hebben gedaan naar deze kwestie, gebruikt Rockstar een programma dat Slack heet, voor interne communicatie binnen het bedrijf. Zo blijft alles gesloten en is er centraal controle over.
Begin oktober van dit jaar, besloot het management van Rockstar om de Slack-kanalen die niet werkgerelateerd waren weg te halen. Zoals "goed" management dat graag doet, deden ze dit onaangekondigd.
Veel werknemers waren hier niet blij mee. Ze zagen deze "Slack purge" als een aanval op het moraal en veel wilden toch een interne communicatie behouden die niet over werk ging.
Discord
In 2022 werd een Discord-pagina geopend voor medewerkers van Rockstar, die voor jaren nagenoeg leeg bleef. Tot in oktober van dit jaar de "Slack purge" plaatsvond. Nadat dit was gedaan stroomden de hoeveelheid nieuwe leden binnen en werd er uitgebreid en niet altijd even positief gesproken over deze actie van het management.
Het gevolg was dat er een vakbondsbewging ontstond. Ontwikkelaars die geïnteresseerd waren werden uitgenodigd voor een algemeen kanaal, terwijl enkele medewerkers betaalden en in een extra gesloten kanaal verder konden praten. Volgens People Make Games waren er duidelijke regels over het delen van geheime informatie over bijvoorbeeld nieuwe games. Dit mocht niet. Er werd wel uitgebreid gesproken over lonen, bonussen, werkomstandigheden en grote ontslagrondes, waar en vakbond iets tegen probeert te doen.
Er kwamen uiteindelijk klachten over de inhoud van bepaalde inhoudelijke teksten binnen deze Discord pagina die het mangement bereikte en toen dit was gebeurd werden er uiteindelijk 34 medewerkers ontslagen.
De teksten die in opspraak kwamen.
Nu zijn er in totaal zeven regels bekendgemaakt door People Make Games die iets zeggen over de "Slack purge", maar geen enkele heeft ook maar iets te maken met bedrijfsgevoelige informatie.
- “I would really like to see the evidence for them being too much of a productivity hit. I can’t imagine it being worth the absolute dumpster fire this will be for morale.”
- “Did they show any examples of misbehaving? Or is this all finger pointing without anything specific?”
- “Fu*king bullsh*t reasons as per, backed by no evidence I would imagine.”
- “The productivity point is a load of sh*t, and everybody knows it.”
- “Plus, sending them out after most of the UK folks have left for the day, sick :D”
- “‘This also helps us maintain clearer boundaries between work and personal life’ :/”
- “Lmaoooo well then let me work my contracted hours.”
Al deze berichten zijn van belang, omdat ze opgeschreven zijn door een medewerker die ontslagen is.
"Union Busting" of terechte ontslagen?
Veel media zijn het erover eens. Hier is geen sprake van terechte ontslagen. De bovengenoemde regels laten wel wat geklaag zien over het feit dat de Slack-channels werden verwijderd, maar niet dat er informatie is gelekt.
Toch meldde Rockstar bij Bloomberg dat het ging om bedrijfsspionage. Er zou geheime informatie zijn gelekt via de Discord pagina.
De ontslagen medewerkers hebben echter aangegeven dat er sprake is van "Union Busting". Dit betekent dat de werkgever zo moeilijk mogelijk doet om ervoor te zorgen dat medewerkers geen vakbondsbeweging kunnen maken. Of dit ook echt het geval is, zullen we in de toekomst vast nog wel horen.






Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie