Met hoe hoog de game gewaardeerd wordt, op Metacritic staat het nu op 87%, zou je denken dat Xbox-spelers staan te popelen om na twee jaar exclusiviteit met het spel aan de slag te gaan. Het tegendeel blijkt echter waar.
De wekelijkse rankings van Xbox zijn gisteren geüpdatet en tonen dat het spel niet hoger kwam dan plek #364 op de meest gespeelde games rankings, terwijl de verkooplijsten de Standard Edition en Complete Edition eindigen op respectievelijk #43 en #47. En hoewel het te verwachten was dat de game, juist door zijn lange exclusiviteit, niet zo hard zou lopen als dat het op PlayStation deed, is een plek zo ver buiten de top twintig geen goed teken.
Final Fantasy XVI verkocht op het platform van Sony ruim 3 miljoen exemplaren in de eerste week, maar in maart van dit jaar sprak Square Enix President Takashi Kiryu van 3.5 miljoen verkochte exemplaren in totaal. Dit zou betekenen dat de game in de twee jaar nadien, inclusief de PC-versie die na een jaar verscheen, maar ongeveer een half miljoen exemplaren heeft verkocht. Dit klinkt enigszins ongeloofwaardig, maar gezien SteamDB aangeeft dat het totale aantal gelijktijdige spelers van het spel nooit de 27.508 is gepasseerd, is het aannemelijk dat de game daar ook niet echt van de grond af kwam. En dan lijkt een half miljoen opeens niet meer zo gek.