Het kan niet worden ontkend: dit is indrukwekkend. Vorig jaar maakte de wereld kennis met de Scalable Instructable Multiworld Agent, ook wel SIMA genoemd. Het gebruikte een AI engine om ervoor te zorgen dat de computer een game kan spelen, aan de hand van opdrachten die jij geeft.
Deze eerste versie van SIMA moest het wel met directe opdrachten doen. Wil jij in Minecraft dat het personage coal gaat minen, dan moet je letterlijk vertellen wat de persoon moet doen. Bijvoorbeeld: Loop naar voren, sla met je pickaxe, raap op wat uit de grond komt en daarna nog wat.
Met SIMA 2 kun je aangeven, 'ga daar minen voor coal' en hij begint. Als hij klaar is, dan geeft hij een bevestigend antwoord. Wat hij daarna doet is interessant, maar helaas laten de voorbeelden die Google geeft dat niet zien.
Inmiddels hebben diverse games de revue gepasseerd om te gebruiken met SIMA 2. Het was te verwachten dat Minecraft en andere survivalgames gebruikt zouden worden. Die zijn zo saai dat je dit net zo goed een AI als SIMA 2 kan laten doen.
Space Engineers heeft iets wat Minecraft, Valheim en veel andere survivalgames niet hebben. Het heeft een vrij complexe physics engine die afwijkt van de rest. Zo zijn er hele stukken waarbij het personage geen zwaartekracht kent en bepaalde plekken weer wel. Iets waar SIMA 2 mee om moet leren gaan.
En dat is wat eigenlijk wat met alle deep learning-modellen wordt gedaan. Het wordt getraind. Zo gingen de ontwikkelaars van SIMA 2 aan de slag en hebben ze de uitdaging aangenomen en nu kan SIMA 2 Space Engineers spelen, zoals spelers dit zelf niet kunnen.
Het gevolg is, zoals op dit moment alles rond AI, zeer indrukwekkend en ook hoopgevend. Als schrijver van dit artikel kan ik rustig zeggen dat ik altijd al Space Engineers goed heb willen spelen, maar dat ik het te saai vind. Nu heb ik de kans gewoon met SIMA te gaan vertellen wat een Space Engineer kan doen en kan ik toekijken hoe die alles voor mij gaat doen.
Maakt dit gamen echter leuker? Die conclusie mag de lezer voor zichzelf maken. Het is in ieder geval zo dat je nu niet zelf aan de slag kan met Space Engineers en SIMA 2. Dit is iets wat alleen nog gedaan kan worden door mensen die onderzoek doen. Het is echter wel interessant dat het mogelijk is en laat ene beetje zien hoe je in de toekomst met Call of Duty door AI in de pan wordt gehakt.





Reacties (3)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie