De PS4 werd vroeg onthuld, wat door sommige als iets negatiefs werd gezien, maar het lijkt er steeds meer op dat Sony's strategie zijn vruchten afwerpt. Op de Game Developers Conference, GDC, gaf Sony een rits aan nieuwe details vrij. Chris Norton nam de presentatie voor zijn rekening en vertelde onder andere over de DualShock 4, sociale functies en Remote Play.
Chris Norton is de Senior Staff Engineer van Sony Computer Entertainment America. Hij gaf een hoop nieuwe details vrij op de GDC. Wij hebben de details op een rijtje voor je gezet.
- Gamers hebben geen reden tot klagen. De PS4 zal een aanzienlijk grotere harde schijf bevatten. Nummers werden nog niet vermeld.
- Sony wilt het sociale aspect benadrukken. Om dit te bewerkstelligen bundelt Sony een koptelefoon met een mono-microfoon met de PS4.
- Facebook en Twitter worden volledig geïntegreerd. Het zal mogelijk zijn om je Facebook-account te koppelen aan je PS4. Vrienden importeren vanaf Facebook en je echte naam gebruiken vallen onder de mogelijkheden. De echte naam van een gamer kan worden verwerkt in de omgeving van een racetrack, zodat de gamer meer wordt geïntegreerd in de virtuele wereld. Bovendien zijn gebruikersaccounts gekoppeld aan een speler of een controller en niet aan één PS4. Tot slot geldt: wil je je echte naam geheim houden en dus niet laten verschijnen in games, dan kan je gewoon onder je gamertag spelen.
- Elke speler krijgt een specifieke kleur op de lichtbalk van de DualShock 4 wanneer ze aan dezelfde console zijn aangesloten. De eerste speler krijgt een blauwe tint, de tweede speler een rode tint. Spelers drie en vier krijgen respectievelijk de groene en roze kleur toegewezen. De kleuren kunnen ook specifieke zaken aangeven, zoals de status van je munitie.
- Bij de DualShock 3 was het mogelijk om na te gaan hoe hard de knoppen werden ingedrukt. Norton liet weten tijdens de presentatie dat ontwikkelaars hier nauwelijks gebruik van maakten, waardoor Sony heeft beslist de gevoelige knoppen te vervangen voor digitale stuks
- Het touchpad van de controller heeft een resolutie van 1920 op 900: 1920 horizontale touchposities en 900 verticale. De L2- en R2-knoppen zijn iets anders gebuigd om onbedoelde drukken te vermijden.
- Bij de PS4 zal het mogelijk zijn om controllers op te laden wanneer de console zich in slaapstand bevindt, daar waar je bij de PS3 de console aan moest zetten om je controller(s) op te laden.
- Druk je de share-knop een aantal seconden in, dan wordt er een screenshot gemaakt.
- Spelers die virtueel meegluren met jouw speelsessie, kunnen commentaar geven. Koekoek!
- Sony pronkte tijdens de PlayStation Meeting met het opnemen van beelden terwijl je speelt. Deze toepassing speelt dan ook een grote rol in het tijdperk van de PS4. Ontwikkelaars hoeven geen speciale code te schrijven om deze functie te verwerken in de game, de code zit namelijk al in de console zelf. Ontwikkelaars kunnen dus op beide oren slapen.
- Remote Play zal voor het eerst ten volle benut worden tussen de PlayStation 4 en Vita. Als je verbonden bent met een lokaal netwerk of het internet zal je een exacte weergave krijgen op beide schermen. Het zal dus niet meer zijn zoals bij de PlayStation 3 dat een van de schermen uitgeschakeld wordt. Daarnaast zal Remote Play geen aparte functie zijn die je speciaal moet opstarten. Je kan overschakelen naar Remote Play wanneer je maar wilt.
- De PlayStation 4 Eye bevat twee camera's. Deze camera's gebruiken geen USB-poort, er zal namelijk een exclusieve aansluiting op de PS4 zitten voor de PlayStation Eye. De camera's hebben een resolutie van 1280 op 800 met 12 bits per pixel en een ondersteuning van 60 Hz.
- Met de PlayStation Applicatie voor iOS en Android zal er een goede samenwerking zijn tussen je console thuis en onderweg. Als je een game met de applicatie aanschaft terwijl je op je werk of school zit, zal je aankoop automatisch gedownload worden op de PlayStation 4. Klaar met werk of school? Gelijk je nieuwe game checken! Hemels.
- In de user interface zal er een samenvattend scherm zijn waarin we kunnen zien wat onze vrienden spelen op dat moment. Daarnaast zal je ook informatie krijgen over een game zonder het spel te laden. Vrijwel meteen krijgen we te zien welke DLC er bestaat voor die specifieke game en wat onze vrienden erover zeggen.