Laten we beginnen met de minst interessante van het stel: Xbox Series S. Deze is om overduidelijke redenen de zwakste van het stel, met geen opties qua in welke mode je speelt en grafische beperkingen op het gebied van zaken als schaduwen en reflecties. Dat is echter het hele idee achter die console, dus daar willen we niet te lang op blijven hangen.
Vervolgens hebben we de Xbox Series X en base PlayStation 5. Beide hebben een Quality en Performance Mode, waarbij de tweede het meest interessante is. Beide consoles moeten snijden in de visuele pracht en praal om de hogere framerate te halen, maar om de een of andere reden doen ze dit op een andere manier. De Xbox Series X behoudt bijvoorbeeld een groot deel van zijn prachtige belichting, maar doet het qua reflecties net zo goed als zijn kleinere broertje. De PS5 laat je juist lekker in het water kijken, maar de zonnestralen tussen de bladeren ogen juist net wat minder imposant. Beide zijn geen game breakers, maar kijkende naar de inhoud van het spel, oordeelt El Analista De Bits dat de PS5 net iets beter draait.
En dan krijgen we de PlayStation 5 Pro, waarschijnlijk de reden dat je op dit artikel hebt geklikt. Deze heeft net als Series S slechts één mode, maar dit keer juist omdat die niet hoeft te kiezen tussen twee kwaden. Of dat is de theorie. In de praktijk blijkt de volledige visuele ervaring op 60FPS regelmatig te zwaar voor het platform, dat daardoor een inconsistente output geeft. Een belangrijke boosdoener hiervan is PSSR, die duidelijk moeite heeft met Unreal Engine 5, iets wat al vaker bij dergelijke vergelijkingen boven is gekomen. Maar waar dat vaak slechts beperkte invloed had, is de impact ditmaal zó groot, dat de YouTuber adviseert om waar mogelijk op de reguliere PS5 te spelen in plaats van Pro, in ieder geval tot de boel gepatched is om de performance op Pro te verbeteren.