Enkele weken geleden brak een storm van protest uit toen bleek dat de nieuwe SimCity enkel maar te spelen zal zijn als je met het internet bent verbonden. Het spel zal namelijk een 'Always-on Connection' hebben. Ontwikkelaar Maxis heeft bekendgemaakt dat de permanente verbinding nodig is, omdat de honderdduizenden virtuele inwoners die je stad bevolken te veel geheugenprestaties zouden vragen van een individuele computer.
Lucy Bradshaw, vice-directrice van Maxis, heeft de beslissing van de studio verdedigd om het spel enkel speelbaar te maken als er een permanente internetverbinding is. Ze geeft hiervoor twee redenen: ten eerste wordt het spel beschouwd als een multiplayer game, en ten tweede is cloud computing nodig om de virtuele wereld te laten draaien. Een individuele computer zou de benodigde rekenkracht niet hebben om de vele virtuele inwoners tot leven te brengen.
Toch is de storm rond de verwachte vijfde versie van de nieuwe SimCity en zijn ‘Always-on Connection’ nog niet helemaal gaan liggen. Gamers verwijten Maxis namelijk dat de city builder in de eerste plaats een solo-ervaring moet bieden en dat een internetverbinding daarbij vereisen absurd is. Daarnaast vrezen ze dat de 'Always-on' de speelduur van het spel zal aantasten. Als de ontwikkelaar namelijk beslist de servers af te sluiten, kan niemand nog verder spelen. Beide punten zijn best heikel.
Enkele weken geleden organiseerde ontwikkelaar Maxis een vragenronde op Reddit. De studio kreeg er toen de volle lading over hun beslissing om SimCity ‘Always-on’ te maken. De Redditors waren furieus, omdat de simulator zo onspeelbaar wordt voor mensen die niet voortdurend op het internet geconnecteerd zijn. Na de vragenronde werd deze topic ook naar de top van de gaming-subreddit gestemd. Maxis blijft echter vooralsnog bij zijn onpopulaire beslissing. Wie weet komt er echter nog verandering tussen hier en de lancering in maart 2013.
Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie