Voor Pokémon was het jaar 2021 een feestelijk jaar. In dit jaar vierde de serie zijn vijfentwintigste verjaardag. Ook uit cijfers die door The Pokémon Company International zijn vrijgegeven, blijkt dat dit jaar een erg succesvol jaar was voor de franchise. Met name de omzet van de Pokémon Trading Card Game (TCG) en het speelgoed nam vorig jaar aanzienlijk toe in Europa.
Het speelgoed werd in Frankrijk, België en Nederland het nummer 1-speelgoed van het jaar. Tevens had de franchise de grootste omzetstijging in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, België en Nederland. In Frankrijk was dit zelfs 102% als een jaar eerder. Dat is iets meer dan het dubbele. In Nederland was dit 183% en in België was dit 125%.
Successen van vorig jaar waren de Mega Construx Celebration Pikachu van Mattel, het strategiespel Pokémon Labyrinth van Ravensburger en de bekroonde serie van Jazwares, waaronder de populaire Pokémon Carry Case Volcano Playset-rugzak.
De Pokémon TCG bracht vorig jaar zijn eerste bordspel uit, genaamd Battle Academy. Deze won de US Toy of the Year Awards 2021 in de categorie Best Game. Op 25 februari van dit jaar zal de Pokémon TCG-uitbreiding Sword & Shield—Brilliant Stars verschijnen. GameQuarter mag hier boosters van weggeven, dus hou onze website te zijner tijd in de gaten.
In 1996 werd Pokémon geïntroduceerd in Japan als RPG voor de Game Boy van Nintendo. Door het succes in het thuisland werd de game in 1998 en 1999 uitgebracht op de Amerikaanse en Europese markten. Rond die tijd kwam ook de tekenfilmserie in de lucht. Deze bevat nu vierentwintig seizoenen en meer dan duizend afleveringen. Inmiddels is Pokemon uitgegroeid tot één van de populairste entertainmentmerken in de wereld. In totaal zijn er meer dan 368 miljoen verkochte videospellen wereldwijd. Er zijn meer dan 22 miljard Pokémon TCG-kaarten verscheept naar 77 landen in dertien talen. De meest succesvolle Pokemon game tot nu toe is Pokémon GO, die sinds 2016 wereldwijd meer dan een miljard keer is gedownload.
"2021 was een uitzonderlijk jaar voor Pokémon", aldus Mathieu Galante, Licensing Director EMEA van The Pokémon Company International. "Ons overvolle programma van spannende activiteiten en lanceringen van nieuwe en verschillende premiumproducten, waaronder talloze geweldige jubileumproducten, heeft geresulteerd in een grote vraag en stijging van de omzet. We zijn erg blij met de uitstekende retailresultaten. Dit laat het aanhoudende iconische culturele belang van het merk zien. We blijven dan ook zeer gefocust om onze fans in de komende maanden nog meer innovaties te bieden."
"De omzet van de Pokémon TCG was in 2021 gewoonweg sensationeel. Het brak alle records", aldus Simon Benton, VP Pokémon TCG Sales Europe. "We willen al onze retailpartners en distributeurs bedanken voor hun niet-aflatende ondersteuning bij het presenteren van de producten aan klanten. Pokémon is volgens de NPD Group het nummer 1-speelgoed in drie landen. Daarnaast realiseerden we op het merendeel van onze belangrijke markten een driecijferige omzetstijging in vergelijking met vorig jaar. Deze cijfers hebben het fenomenale succes van het 25-jarig jubileum van het merk alleen maar versterkt. Met de geplande verspreiding van de TCG naar Oost-Europa willen we onze markten in 2022 verder uitbreiden."
Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie
Reacties laden...