hotness 0
Housemarque Cover
News

Overname door Sony betekende een hoop veranderingen voor Housemarque

Dat hoort er natuurlijk bij

Gepost door

Housemarque's Saros was enkele weken geleden de game die de eer had om Sony's nieuwste State of Play af te mogen sluiten. Hiermee kwam de studio achter games als Returnal, Resogun en Super Stardust opnieuw in de schijnwerpers te staan.

Ter ere van deze reveal werd CEO Ilari Kuittinen gestrikt voor een interview met Helsignin Sanomat, waarbij men onder andere sprak over de overname van de studio door Sony, waarmee het een first-party developer werd. Zo blijkt onder andere dat PlayStation niet de enige partij was met interesse, al wil het niet kwijt met wie het concurreerde.

Wat eveneens nooit openbaar werd gemaakt, is hoeveel geld gemoeid was met de overname, maar inschattingen hebben het over tientallen miljoenen. Dit op basis van de nettowaarde van Ilari en zijn collega-oprichter Harri Tikkanen, welke voor beiden met 9.8 miljoen euro steeg in het jaar na de overname.

Volgens Kuittinen moest de studio een enorme culturele verandering doormaken na diens overname. Er moest worden voldaan aan bepaalde HR-standaarden, er moest gewerkt worden naar meer expertise op het gebied van supervisie en projecten, en men moest zich houden aan specifieke eisen op het gebied van cybersecurity. In ruil daarvoor had het echter opeens wel de financiƫle ondersteuning van een groot bedrijf, waardoor ze konden verhuizen naar een nieuw hoofdkantoor en games als Saros en Returnal daadwerkelijk kunnen maken. Want hoewel Housemarque zich toen al keer op keer bewezen had als een stabiel ontwikkelteam met een hoop expertise, had niet genoeg geld op te bank om een risico van dat formaat te kunnen nemen. Over hoeveel geld we het dan precies hebben, is onduidelijk. Echter is de schatting dat Saros wordt gemaakt op een budget van rond de 70 miljoen euro.

0 reacties op "Overname door Sony betekende een hoop veranderingen voor Housemarque"