Ga mee met me terug naar 2002. Nog voor Xbox Live Arcade indie-titels makkelijk naar het grote publiek bracht, was er Platypus. Deze horizontale shoot 'em up was een van de eerste succesverhalen van wat we nu de indiescene noemen, dankzij diens vloeiende, snelle gameplay en als klei ogende graphics.
Nu in 2025 is die game nog steeds relevant, met een community die met regelmaat nieuwe content produceert. Al neemt dat beetje bij beetje wel af, zoals je kan verwachten. Daarom besloot Anthony Flack, de solo-ontwikkelaar die ooit het origineel maakte, de handen in een te slaan met ontwikkelaar Claymatic.
''Platypus' simpliciteit is de sleutel tot diens lange adem,'' aldus Flack. ''Nu games groter en complexer zijn geworden, wilden we terugkeren naar iets directs en wat blijdschap brengt. Je beweegt, je schiet en je hebt plezier in secondes. Met de technologie en de distributieplatformen die we tegenwoordig hebben, kan Platypus allicht opstijgen als de legendarische fighter jet die het altijd bestemd was te zijn.''
Met een geschiedenis als deze, was de game porten en oppoetsen al voldoende om de release te verantwoorden, vooral met een prijs van € 14,99. Er is echter meer. Een nieuwe stage met vijf area's, een nieuwe local co-op voor twee personen, nieuwe soorten vijanden om te verslaan, nieuwe power-ups om mee te spelen en meer. Men heeft Reclayed naar een compleet nieuwe niveau getild, maar wel de kern van het spel in het achterhoofd gehouden.
''Nu de industrie verschoven is naar meer complexe, goed gevulde, langere games, wilden wij in de andere richting gaan: het leveren van een shoot 'em up die je speelt met één knop, die leuk is vanaf het moment dat je het oppakt,'' schrijft Flack. ''Je hoeft geen gecompliceerde combo's te leren of een tutorial dat op een boek lijkt in je op te nemen voor je later lol kan hebben. In plaats daarvan spring je gelijk in de actie. Platypus Reclayed is ontworpen om iets te zijn wat je in twintig minuten oppikt voor je naar bed of met pauze gaat, maar waar je van elke seconde geniet.''
Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie