Na drie maanden van negatieve kritieken, financiële problemen en werkonzekerheid bij de ontwikkelaar, heeft uitgever Electronic Arts uiteindelijk zelf de knoop doorgehakt en de stekker uit de servers van All Points Bulletin getrokken. Community Officer Ben Bateman maakte het tragische nieuws zelf bekend op het forum:
Vandaag moeten we, ondanks de inspanningen van iedereen om het spel online te houden, aankondigen dat APB zal moeten sluiten. De servers zijn nog altijd open, dus meld je aan en neem afscheid van onze MMO!
Hoewel All Points Bulletin nog maar drie maanden oud is, kan het toch al worden beschouwd als een van de grootste flops uit de gamegeschiedenis. Toen het spel in 2005 werd aangekondigd, waren er veel positieve reacties. Het grote voorbeeld Grand Theft Auto had immers wel een goede singleplayer, maar een degelijke multiplayer had de serie niet. APB zou dus de oplossing moeten bieden, maar de release van het spel bleef uit.
Toen op 1 juli het spel uiteindelijk op de markt kwam waren de reacties, zoals bij GameQuarter, matig en bij momenten bikkelhard. Als klap op de vuurpijl is ontwikkelaar Realtime Worlds failliet en kon er totnogtoe geen overnemer worden gevonden. Electronic Arts zal binnenkort met een reactie komen om uitleg te geven over wat er zal gebeuren met de exemplaren van het spel die nog in de winkel liggen.
[UPDATE] Misschien dat het toch niet zo dramatisch hoeft af te lopen met All Points Bulletin. Een bron binnen Realtime Worlds heeft namelijk aangegeven dat Epic Games, ontwikkelaar van o.a. Gears of War, een serieuze kandidaat-overnemer zou zijn. Nu, de ontwikkelaar is op dit moment druk bezig met Gears of War 3, Bulletstorm en Project Sword, dus is het maar de vraag of Epic Games het spel daadwerkelijk wil overnemen.
Daarnaast heeft Realtime Worlds ook verklaard, dat indien APB echt zal verdwijnen, iedereen zich zal kunnen wenden tot hun verkooppunt, om (gedeeltelijk) terugbetaald te worden.
Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie