De slechte en gebrekkige communicatie rond het DRM- en Digital Sharing-systeem van de Xbox One heeft tot de onterechte neergang ervan geleid. Dat heeft een anonieme Xbox One-ontwikkelaar gesteld tijdens een Reddit 'Ask Me Anything' (AMA). Met de afvoering zijn heel wat interessante features gesneuveld.
Microsoft heeft de communicatie rond zijn fel bediscussieerde DRM- en Digital Sharing-systeem voor de Xbox One totaal verkeerd aangepakt. Bij het doelpubliek werden enkel de minpunten van de Xbox One bekend en ook uitvergroot. Het gevolg was dat Microsoft noodgedwongen op zijn passen moest terugkeren en daardoor een interessante functie van haar Next-Gen moest schrappen.
Dat blijkt uit een Reddit AMA met een Xbox One-ontwikkelaar en medewerker van Microsoft die anoniem wenst te blijven. Over het DRM-beleid vertelde hij:
Persoonlijk vond ik het heel vreemd dat Microsoft zo snel besliste om het DRM-beleid om te keren. De voordelen van wat op tafel lag, zijn veel te weinig belicht. De populaire petitie om de Digital Sharing-features terug te brengen naar de Xbox One is daar trouwens het bewijs voor.
Volgens de anonieme ontwikkelaar wilde Microsoft met het DRM-beleid van de Xbox One de nood om fysieke schijfjes te delen wegwerken. Alles is nu namelijk digitaal. Met de Digital Sharing-features zou je gewoon al je digitale games kunnen delen, weggeven of verkopen via het internet. Dat zal dus nu geen optie meer zijn.
Verder werd tijdens de AMA ook nog gesteld dat de Snap-functie van de Xbox One-OS enkel bij bepaalde apps werkt. Zo zal je niet tussen bijvoorbeeld twee games kunnen switchen via Snap. Snel tussen je browser en Skype switchen gaat wel met de functie. Ook zou de Xbox One standaard met een Kinect worden verkocht om zo ontwikkelaars ertoe aan te zetten hun games interactiever te maken voor Xbox One-spelers.
Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie