De boeken van Stephen King zijn voor velen al een lust geweest bij het lezen. De spannende verhalen zijn een goede ondertoon voor vele films gebleken en die films doen dan meestal ook niet onder in kwaliteit. Echter is er nog nooit een game verschenen gebaseerd op King’s boeken. Hier komt nu verandering met Alan Wake, welke uit moet komen in 2008. Maar zal deze game wel genoeg spanning bevatten om met de boeken te matchen?
In de game speel je Alan Wake. Deze man is een succesvolle schrijver van horror verhalen en lijkt blij te zijn met zijn leven. Echter is dit leven schijn, na een tijdje verdwijnt zijn verloofde namelijk in het niets en Alan is ontroostbaar. Al snel komt onze held terecht in een ziekenhuis, waar hij eindelijk weer rust krijgt. Dan komt er op een avond een vrouw bij zijn bed die, vreemd genoeg, lijkt op zijn verloren verloofde. Daarnaast begint Wake ook steeds vaker last te krijgen van nachtmerries. Radeloos besluit hij om een boek te schrijven gebaseerd op deze dromen. Echter gebeuren er steeds meer vreemde dingen, zoals de verandering van de stad waarin hij woont. Daarnaast komen deze gebeurtenissen overeen met wat Alan schrijft in zijn nieuwe boek. Aan jou de taak om erachter te komen wat hier allemaal gaande is.
Met het verhaal lijkt het qua spanning en intensiteit dus helemaal goed te komen, maar hoe zit dat met de gameplay? Nou, ik kan je zeggen dat ook hier Alan Wake waarschijnlijk overal bovenuit gaat steken. De game speelt vanuit de derde persoon en de makers hebben een soort van free-roam belooft. Dit houdt niet in dat de game submissies bevat, dit zou immers nogal vreemd overkomen in een verlaten stadje, maar het is meer free-roam in de zin van dat je vrij bent in de aanpak van je missies. Je krijgt als het ware één opdracht en aan jou de taak om te verzinnen hoe je die opdracht gaat uitvoeren.
Daarnaast is ook beloofd dat licht een grote rol zal spelen in de game. Je vijanden zijn namelijk hier extra gevoelig voor. Hierdoor is het sterkste wapen in de hele game dan ook de zaklamp. Echter stopt het hier niet bij. Alan Wake kan namelijk ook vallen opzetten welke licht uitstralen als een vijand hierop komt. Als laatste kan je ook het schaarse licht in het grimmige stadje tot je voordeel gebruiken. Ga je namelijk onder een lantaarnpaal staan, zullen je vijanden je niet aanvallen. Voor de actiefreaks onder ons is er echter ook beloofd dat de game een diepgaand en filmisch vechtsysteem zal hebben en zullen ook deze gamers dus niet teleurgesteld zijn. Ga nou echter niet denken dat de game in hetzelfde bootje valt als Max Payne, een game die door dezelfde ontwikkelaar is gemaakt. De game zal namelijk veel meer gericht zijn op het ontdekken van de wereld en het adventure aspect. Daardoor zal de Alan’s auto een grote rol spelen in de game.
Deze auto speelde ook een grote rol in een stukje film van de game wat al aan vele journalisten is laten zien. Op een gegeven moment in de game zul je namelijk langs de weg een lifter tegenkomen. Vriendelijk als jij bent, laat je de lifter binnen en beloof je hem naar het dorp te vervoeren. Echter kom je halverwege een gecrashte auto tegen. Zo snel gekeken zie je dat de berijder nog aanwezig is en neemt Alan een kijkje. Terwijl Alan de boel inspecteert, wordt jouw auto echter met massale kracht door een truck geraakt, welke uit het niets kwam. Hierbij komt logischerwijs de lifter om het leven. Vreemd genoeg kwam dit ook in een eerdere droom van Alan voor en overstuur valt hij flauw. Wanneer hij weer wakker is en bij een brug aankomt, ziet hij een man in de mist staan welke zijn naam roept. Als Alan goed kijkt, komt hij tot een vreemde conclusie. Deze man is de lifter welke hij nog geen dag geleden om het leven had zien komen.
Maar waarom vertel ik dit? Dit doe ik met een goede reden, namelijk aantonen hoe goed de sfeer in de game is. Eerdergenoemd stukje beschrijft namelijk precies het creepy sfeertje wat de game volgens de makers bevat en het feit dat niks is zoals het lijkt. Deze sfeer zal tevens gezet worden door de graphics, welke erg mooi zijn. Hoewel er veel lof kwam over het eerder deze maand verschenen Crysis, doet Alan Wake hier zeker niet voor onder. De game ziet er zelfs fotorealistisch uit. Alles lijkt te kloppen, geweldige schaduwwerking en mooi vormgegeven omgevingen, welke ook nog eens geheel interactief worden. Echter leidt dit wel logischerwijs voor enorme systeemeisen voor de PC versie, iets waar menig PC gamer toch altijd wel bang voor is, en de vraag is dan ook hoeveel PC’s dit optimaal kunnen draaien. Ook bij de Xbox 360 versie is het nog niet zeker of hij geweldig zal lopen. Wat namelijk als er teveel geheugen wordt gebruikt? De kans is dan groot dat de game last krijgt van haperingen.
Verwachting
Alan Wake heeft alles in huis om een erg goede game te worden. Het verhaal klinkt echt geweldig, en Remedy Entertainment kennende wordt dat verhaal heus niet verpest. Het is duidelijk te merken dat ze hun inspiratie van Stephen King vandaan hebben en dat kan alleen maar goed zijn. Wat ook veelbelovend is de manier waarop de gameplay in zijn werk gaat. Het strategisch gebruik van licht klinkt heel goed en ook het feit dat je alles telkens weer anders zult kunnen aanpakken is een erg mooie belofte. Waar Alan Wake ook boven alles uittorent zijn de prachtige graphics, de fotorealistische beelden en en het grimmige uiterlijk van de stad staat garant voor enorm veel sfeer. Met de game lijkt het dus niet meer fout te kunnen gaan en vooral het feit dat de ontwikkelaar heeft gezegd dat hij pas komt als hij echt af is, zegt al genoeg. Laat ze maar vooral doorwerken om deze nu al solide game te perfectioneren.
0 reacties op "Alan Wake"
Gelieve eerst in te loggen of te registreren om een reactie te plaatsen a.u.b.
Log in of registreer hier