Spelletjesfabrikant Electronic Arts is de laatste jaren in een diep dal geraakt. Niet alleen door de steeds slechter ontwikkelde games (lees: Medal of Honor en Driver), maar ook door het uitgeven van uitgemolken series (lees: Sims en Need for Speed). Dit is niet alleen erkend door de gamejournalistiek, maar ook door de mensen van het bedrijf zelf. Ze hebben daarom vorig jaar besloten om een streep achter alles te zetten en opnieuw te beginnen. Met als gevolg dat Electronic Arts weer helemaal terug in de gameindustrie is, met opkomende topgames als Crysis en Spore. Echter komt er ook eind dit jaar een spel uit die momenteel enórm hoge ogen gooit: Army of Two.
De game wordt, in tegenstelling tot Crysis en Spore, zowel ontwikkeld als uitgegeven door Electronic Arts (Canada), de zojuist genoemde topgames staan dus niet in ontwikkeling, maar écht hinderlijk is dit niet voor het bedrijf. Vooral omdat ze met Army of Two al een topper van jewelste in huis hebben. Niet alleen omdat het grafisch te vergelijken valt met Gears of War, maar ook omdat de game geconcentreerd is op coöperatieve en gecoördineerde strategieën.
Army of Two is om te beginnen een Third Person Shooter. Dit betekent dat je je personage volledig in 3D kunt aanschouwen, waardoor je dus niet ‘in’, maar achter de persoon zit. Dat is één van de redenen waarom de game vergeleken wordt met Gears of War, ware het niet dat de brede mannen en de ietwat grijze tinten hier ook een steentje aan bijdragen. Toch is het veel meer dan een ‘kloon’, want de game gaat op multiplayergebied verder, véél verder.
Zo staat het toepassen van acrobatische en lachwekkende manouvres centraal in de game, meestal om zo langs obstakels te komen of om vijanden te slim af te zijn. Denk hierbij aan een grote muur of rots waar je elkaar moet optillen om erop te klimmen, of dat de ene op een amusante manier de aandacht van de vijanden opeist, zodat de ander zijn of haar missiedoel brandschoon kan voltooien. Bovendien kun je meer trucjes uithalen naarmate je meer aandacht opeist, een ander woord hiervoor is ‘Aggro’, hetgeen dat we kennen uit MMO’s als World of Warcraft.
Dit systeem is eigenlijk heel simpel. Hoe gevaarlijker de situatie, hoe hoger je Aggro-balk. Deze energie kan je dus vervolgens weer gebruiken om een aantal trucjes uit te halen. Het zou dus zomaar kunnen dat de ene speler een speciale move uitvoert en alle vijanden tegelijk aanvalt, terwijl de andere op een ‘sneaky’ manier missiedoeleinden voltooit zonder dat iemand het door heeft. Je zult dus vaak moeten overleggen met je medespeler, wie eist de aandacht op en wie volbrengt de missiedoelen? Dat is wat Electronic Arts wilt wat de spelers in november gaan doen, of het nou via Xbox Live of PlayStation Network gebeurd.
Een andere leuke toevoeging, die sommigen misschien al kennen uit Gears of War, is de mogelijkheid om je vriend(in) door middel van een mini-game op te lappen. Wanneer hij of zij in een gevecht een blessure heeft opgelopen, kun je als dokter te werk gaan door op het juiste moment te schuiven met de analoge stick. Verder heeft de ontwikkelaar een andere leuke gadget in de game bijgevoegd, namelijk de ‘GPS’. Dit is een draagbare computer die belangrijke doelwitten identificeert, die vervolgens met pijlen worden aangegeven. Ook geeft het apparaat tips en aanwijzingen over hoe je je missie het beste kunt aanpakken. Dit is erg handig, omdat je na het voltooien van een opdracht geld ontvangt. Dit is in Army of Two noodzakelijk, aangezien je met dat geld een heel scala aan machinegeweren en andere speciale wapens kunt kopen, maar natuurlijk ook armor, geluiddempers, vizieren en diverse granaten.
Een kanttekening in Army of Two is wel dat het een stuk minder aangenaam wordt als je geen vrienden hebt of niet beschikt over Xbox Live of PlayStation Network. Gelukkig heeft Electronic Arts hier aan gedacht, en hebben ze extra aandacht besteed aan de Artificial Intelligence. In Gears of War konden wij ons goed herinneren dat je teamgenoten qua intelligentie geen sterren waren, maar in Army of Two moet dit volgens hen geen probleem worden. Het is en blijft echter een stuk leuker om samen met een vriend(in) op een hovercraft te staan, in een heftruck te rijden of om puzzels op te lossen.
De game wordt, in tegenstelling tot Crysis en Spore, zowel ontwikkeld als uitgegeven door Electronic Arts (Canada), de zojuist genoemde topgames staan dus niet in ontwikkeling, maar écht hinderlijk is dit niet voor het bedrijf. Vooral omdat ze met Army of Two al een topper van jewelste in huis hebben. Niet alleen omdat het grafisch te vergelijken valt met Gears of War, maar ook omdat de game geconcentreerd is op coöperatieve en gecoördineerde strategieën.
Army of Two is om te beginnen een Third Person Shooter. Dit betekent dat je je personage volledig in 3D kunt aanschouwen, waardoor je dus niet ‘in’, maar achter de persoon zit. Dat is één van de redenen waarom de game vergeleken wordt met Gears of War, ware het niet dat de brede mannen en de ietwat grijze tinten hier ook een steentje aan bijdragen. Toch is het veel meer dan een ‘kloon’, want de game gaat op multiplayergebied verder, véél verder.
Zo staat het toepassen van acrobatische en lachwekkende manouvres centraal in de game, meestal om zo langs obstakels te komen of om vijanden te slim af te zijn. Denk hierbij aan een grote muur of rots waar je elkaar moet optillen om erop te klimmen, of dat de ene op een amusante manier de aandacht van de vijanden opeist, zodat de ander zijn of haar missiedoel brandschoon kan voltooien. Bovendien kun je meer trucjes uithalen naarmate je meer aandacht opeist, een ander woord hiervoor is ‘Aggro’, hetgeen dat we kennen uit MMO’s als World of Warcraft.
Dit systeem is eigenlijk heel simpel. Hoe gevaarlijker de situatie, hoe hoger je Aggro-balk. Deze energie kan je dus vervolgens weer gebruiken om een aantal trucjes uit te halen. Het zou dus zomaar kunnen dat de ene speler een speciale move uitvoert en alle vijanden tegelijk aanvalt, terwijl de andere op een ‘sneaky’ manier missiedoeleinden voltooit zonder dat iemand het door heeft. Je zult dus vaak moeten overleggen met je medespeler, wie eist de aandacht op en wie volbrengt de missiedoelen? Dat is wat Electronic Arts wilt wat de spelers in november gaan doen, of het nou via Xbox Live of PlayStation Network gebeurd.
Een andere leuke toevoeging, die sommigen misschien al kennen uit Gears of War, is de mogelijkheid om je vriend(in) door middel van een mini-game op te lappen. Wanneer hij of zij in een gevecht een blessure heeft opgelopen, kun je als dokter te werk gaan door op het juiste moment te schuiven met de analoge stick. Verder heeft de ontwikkelaar een andere leuke gadget in de game bijgevoegd, namelijk de ‘GPS’. Dit is een draagbare computer die belangrijke doelwitten identificeert, die vervolgens met pijlen worden aangegeven. Ook geeft het apparaat tips en aanwijzingen over hoe je je missie het beste kunt aanpakken. Dit is erg handig, omdat je na het voltooien van een opdracht geld ontvangt. Dit is in Army of Two noodzakelijk, aangezien je met dat geld een heel scala aan machinegeweren en andere speciale wapens kunt kopen, maar natuurlijk ook armor, geluiddempers, vizieren en diverse granaten.
Een kanttekening in Army of Two is wel dat het een stuk minder aangenaam wordt als je geen vrienden hebt of niet beschikt over Xbox Live of PlayStation Network. Gelukkig heeft Electronic Arts hier aan gedacht, en hebben ze extra aandacht besteed aan de Artificial Intelligence. In Gears of War konden wij ons goed herinneren dat je teamgenoten qua intelligentie geen sterren waren, maar in Army of Two moet dit volgens hen geen probleem worden. Het is en blijft echter een stuk leuker om samen met een vriend(in) op een hovercraft te staan, in een heftruck te rijden of om puzzels op te lossen.
Verwachting
Door Army of Two komt er een einde aan het diepe dal van Electronic Arts. De game ziet er schitterend uit, is uniek en plezier is gegarandeerd, mits je over een vriend(in) beschikt. Maar ook zonder drukt dat de pret niet, aangezien de AI om over naar huis te schrijven is. Daarnaast zijn de missies leuk om te doen, is het scala aan wapens groot en zit er de nodige humor in het spel verwerkt. De game verschijnt op 15 november, voor zowel de PlayStation 3 als de Xbox 360.
0 reacties op "Army of Two"
Gelieve eerst in te loggen of te registreren om een reactie te plaatsen a.u.b.
Log in of registreer hier