hotness 0
Preview

Assassin's Creed: Director's Cut Edition

Gepost door

Eén van de meest gehypte en langverwachte games van 2007 was ongetwijfeld Assassin’s Creed, dat voor de Playstation 3 en de Xbox 360 uitkwam. Hoewel de game voor velen minder leuk en speciaal was dan oorspronkelijk werd gedacht, bleef het spel door zijn geweldige setting, zijn goede verhaal, het leuke ‘freerunnen’ en het toffe hoofdpersonage Altaïr toch één van de beste games van vorig jaar. Er was echter één groep gamers die niet kon lachen om alle vreugde rondom Assassin’s Creed. De PC-gamer mocht namelijk nog lang niet kennismaken met het Middeleeuwse pareltje.

Bijna vijf maanden na de release op 15 november vorig jaar, komt Assassin’s Creed eindelijk naar de PC en wel op 11 april. Niet meer onder dezelfde naam, want de subtitel Director’s Cut Edition is aan de titel toegevoegd. Gelukkig is het grootste deel van het spel nog steeds de gewaardeerde, maar ook bekritiseerde versie zoals het oorspronkelijk in de winkels verscheen. Voor elke gamer die het afgelopen jaar onder een steen heeft geleefd volgt nog even een korte uitleg over Assassin’s Creed.

Het spel speelt zich af in de 12e eeuw na Christus, waarin de gevechten tussen de moslims en de kruisvaarders veel schade aanrichtten. De speler bestuurt de huurmoordenaar Altaïr, wie door enkele gebeurtenissen de taak is opgelegd om negen belangrijke personen om te brengen. Het verhaal kent na dit begin vele verassende plotwendingen. Hier waren de gamers die al met de game kennis mochten maken erg enthousiast over.

Ook het freerunnen is een onderdeel dat veelal positief is ontvangen. Je beklimt gebouwen, rent over daken en proeft ondertussen steeds die lekkere sfeer die het spel met zich meebrengt. Ondertussen gebeurt het vaak dat je genoodzaakt bent personages het zwijgen op te brengen, alvorens je het uiteindelijke doelwit kunt vermoorden. Ook op het grafische vlak maakte Assassin’s Creed indruk, want alles zag er zeer gelikt en sfeervol uit. Iets wat naar alle waarschijnlijkheid nog steeds zo zal zijn bij de PC-versie.

Want op een paar kleine verbeteringen na, zal er aan het uiterlijk van het spel niet veel gesleuteld zijn. Op het vlak van gameplay, besturing en kunstmatige intelligentie zijn er veranderingen doorgevoerd die hopelijk positief uitpakken. Laten we beginnen met het punt waar iedereen natuurlijk het nieuwsgierigst naar is; de extra content die aan het spel is toegevoegd. Vooral op de wat saaie opbouw van de missies uit het origineel hadden de critici nogal wat aan te merken. Voordat je het doelwit kon vermoorden, moest je namelijk eerst informatie zien te winnen over het slachtoffer en de plek waar hij zich bevindt, wat na een tijdje door veel gamers wat saai werd gevonden.

Ubisoft heeft deze kritiek duidelijk gehoord, want door extra mogelijkheden toe te voegen met betrekking op het winnen van informatie, probeert Ubisoft dit deel van het spel wat gevarieerder te maken. Je kunt nu naast bijvoorbeeld zakkenrollen en afluisteren, op vier andere manieren aan informatie komen. Als eerste is er de ‘archer assassination’, waarbij je boogschutters in een bepaald gebied moet ombrengen zonder gezien te worden. De tweede toevoeging is de ‘rooftop race challenge’, waarbij je, zoals de naam al zegt, over gebouwen moeten racen van de ene informateur naar de andere en dit ook nog eens binnen een bepaalde tijd. Daarnaast is er ook nog een ‘merchant stand destruction challenge’. In deze missie is het de bedoeling koopmannen om te brengen die handel voeren met jouw doelwit. De laatste toevoeging is de ‘escort challenge’, waarin je een collega-moordenaar van punt A naar punt B moet volgen zonder gezien te worden. Met deze vier manieren van het winnen van informatie staat de teller nu op negen, wat een veel respectabeler getal is dan de oorspronkelijke vijf.

Hoewel deze extra manieren om informatie te winnen de grootste verandering is ten opzichte van het origineel, is ook de kunstmatige intelligentie flink verbeterd. Wachters zullen je sneller zien wanneer je dicht bij ze in de buurt staat. Daarnaast heeft het aantal computergestuurde bewoners die rondlopen invloed op de snelheid waarmee de wachters je zien. Wanneer er weinig mensen om je heen zijn, zul je logischerwijs eerder worden gezien dan wanneer het enorm druk is.

Iets wat de PC-versie kan maken of breken is natuurlijk de besturing. Wanneer deze snel reageert en helder is, wordt het spel natuurlijk veel beter dan wanneer Altaïr niet op jouw commando’s reageert. Aan de hoeveelheid verschillende besturingen zal het in ieder geval niet liggen. De Xbox 360-controller kan aangesloten worden en daarnaast zijn er vier verschillende standaardbesturingen voor toetsenbord en muis in het spel te selecteren, welke ook nog eens naar eigen wens aangepast kunnen worden. Verder heeft Ubisoft nog een paar kleine dingetjes noodzakelijk moeten aanpassen. Eén hiervan is het weglaten van het achievement-systeem. Het is nog steeds mogelijk om Tempeliers te elimineren en om vlaggen te verzamelen, maar hier komen geen achievements meer bij kijken.

Verwachting

Assassin’s Creed heeft zich bijna vijf maanden geleden al bewezen op de Xbox 360 en de Playstation 3 en zal dit ongetwijfeld weer gaan doen op de PC. Met kleine toevoegingen als vier nieuwe manieren om informatie te winnen, een verbeterde kunstmatige intelligentie en een nieuwe besturing, heeft Ubisoft een paar punten van kritiek op het originele spel aangepakt. Of alles ook goed uit gaat pakken met Assassin’s Creed: Director’s Cut Edition weten we vanaf 11 april 2008, want dan ligt de game in onze winkels.

0 reacties op "Assassin's Creed: Director's Cut Edition"