Vooropgesteld kunnen we wel stellen dat EA en DICE er alles aan hebben gedaan om deze game te laten slagen. Zo zijn er tal van player tests geweest en hebben zij getracht naar de feedback van de community te luisteren. Dit hebben zij onder andere gedaan door Battlefield Labs in het leven te roepen, een community-testomgeving waarin een aantal mensen alvast aan de slag konden met het spel en hun feedback konden geven.

Wat houdt de beta in
Genoeg verteld over het proces voorafgaande aan de release van de Battlefield 6 beta en laten we eens kijken naar wat de beta inhoudt. Deze bedraagt uitsluitend de multiplayer en in deze preview kunnen we dan ook niks vertellen over de aanstaande singleplayer van Battlefield 6. In de beta mochten we aan de slag met een viertal modi, namelijk King of the Hill, Domination, Conquest en Breakthrough. Je zou zelfs kunnen spreken van een vijfde modi, want er was ook nog een variant op Conquest, waarbij je enkel met de vooraf geconfigureerde klassen aan de slag mocht.
De modi King of the Hill en Domination zijn daarbij geschikt voor 16 tegen 16 gevechten, terwijl dat voor de andere modi 64 tegen 64 is. Uiteraard heb ik ze allemaal geprobeerd, maar ik kwam al vrij snel tot de conclusie dat de grotere levels en de grotere groepen vijanden toch echt is waar Battlefield zich onderscheid van de rest en waar het spel uitblinkt.

Back to basic
Laten we eens beginnen met die klassen, want die zijn weer zoals we van oudsher gewend zijn. Er zijn er vier, namelijk Assault, Recon, Support en Engineer. Hoewel je in squads van vier speelt, zijn deze vrij te kiezen. Iedere klasse heeft daarbij zijn eigen rol en perks en het is daarom het beste om samen met jouw squad de taken te verdelen en een zo gebalanceerd mogelijke groep te vormen.
De loadout van deze klassen zijn te wijzigen (behalve dan in die ene game mode) en dit gaat wellicht verder dan we uit het verleden gewend zijn. Je kunt niet alleen de geweren en granaten wisselen, maar je kunt ook attachments op deze wapens monteren en aanpassen. Dit deel laat zich nog het beste met Call of Duty vergelijken, maar dat is buiten dat het eveneens een shooter is, wel de enige vergelijking dat ik kan maken.

De eerste potjes
Vol goede moed trok ik mijn kisten aan en betrad ik het slagveld, om er al snel achter te komen dat ik compleet werd afgeslacht. Mede doordat de maps zo imposant zijn en er tanks bulderend op je afkomen, straaljagers overvliegen en er ook nog mensen op je schieten. Ik was direct onder de indruk. Battlefield 6 is toch wel even wat anders dan de meeste shooters die ik de laatste jaren heb gespeeld. Daarbij vind ik persoonlijk de Time to Kill erg hoog en daar moest ik dan ook even aan wennen. Dit is dan ook iets dat voor mij wel een klein beetje verlaagd mag worden. Dat mocht echter de pret niet drukken, want al snel kreeg ik het gevoel terug en begon ik kills te maken.
Ieder potje dat ik speelde, vermaakte ik me steeds beter en werd ik steeds enthousiaster.

Chaos
Wanneer je de gevechten en de drukte opzoekt, zeker in de grotere maps, dan kun je chaos verwachten. Oog in oog staan met een bulderende tank kan best imposant zijn en wanneer hij de muur naast je aan flarden schiet, weet je helemaal niet wat je overkomt! Zo’n beetje elk gebouw, elk muurtje en elk obstakel in de map kan kapot geschoten worden en dat is erg gaaf. Of nou ja, bijna elk muurtje, de ontwikkelaar heeft ervoor gezorgd dat niet letterlijk alles kapot kan, want dan zouden we na een paar minuten naar een vrijwel open vlakte met enkel brokstukken staren.
Al deze chaos produceert tevens een hoop kabaal, waardoor je echt op het slagveld waant. Je hoort de kogels langs razen, terwijl je een straaljager boven je hoofd hoort vliegen om vervolgens een enorme knal te horen van een vurende tank die een gebouw opblaast. Ja, dit spel is audiovisueel top notch.

Enthousiasme
Terwijl ik deze preview schrijf, merk ik hoe enthousiast ik door de beta ben geworden. Mijn gedachten gaan van hot naar her. Oh dit wil ik nog vertellen en oh dat moet er ook in. Zo schoot mij ineens te binnen dat ik ook graag meegeef hoe fantastisch het voelt om bijvoorbeeld in zo’n tank te rijden en alles en iedereen aan flarden te schieten. Je voelt je oppermachtig en veilig wanneer je bosjes met soldaten overhoop knalt. Totdat... jij degene bent die met een enorme explosie wordt opgeblazen.
Al deze gedachtes geven mij een enorm goed gevoel over Battlefield 6, ondanks dat er zeker nog wel schoonheidsfoutjes in zitten en ik af en toe tussen de potjes door ineens terug werd geslingerd naar het hoofdmenu, om daar weer even in de queue te mogen wachten. Al deze dingen zijn echter echt nog wel op te poetsen en op te lossen.

Verwachting:
Om de vraag van de inleiding te beantwoorden: de Battlefield 6 beta heeft mij laten zien dat deze titel er wel degelijk op zit en waarschijnlijk zelfs erover. Ik heb zo’n positief gevoel overgehouden aan deze eerste kennismaking met het spel, dat het haast niet meer mis kan gaan. Althans niet voor de multiplayer. Ik verwacht dan ook dat Battlefield 6 een enorm toffe game gaat worden.