Ontwikkelaar Phoenix Up! Media heeft voor deze titel duidelijk inspiratie gehaald bij titels als Castlevania en Bloodstained: Ritual of the Night. Niet enkel zijn het alle drie 2D metroidvania’s, maar de visuele stijl van de wereld en de thematiek liggen duidelijk heel dicht tegen elkaar aan.

Een gevoel
Mijn demosessie op gamescom begint bij het begin; de start van het spel, met de tutorial die je dan verwacht. Springen, rennen, dashen en aanvallen; het zijn de gebruikelijke taferelen van een game als deze, ware het niet dat het me meer doet denken aan de oudere Castlevania dan aan recentere titels. En dat heeft alles te maken met de besturing.
Hoofdpersoon Ayana wordt neergezet als een badass vampier waar een normale mens een hoop van te vrezen zou hebben. Maar nergens voel je dit. De controls voelden niet responsive genoeg. Een kleine input lag hier en daar speelt het parten en ook nergens gaan de animaties zo snappy in elkaar over als dat je zou willen. Men krijgt het op een of andere manier voor elkaar om het spel tegelijkertijd houterig én stroperig te laten voelen, waardoor ik persoonlijk nooit echt lekker erin kwam.

Werk aan de winkel
Hoewel dit zonde is, is dit niet direct het eind van de wereld. Normale vijanden zijn niet gevaarlijk genoeg dat deze horde onoverkoombaar is en dankzij haar tanden kan Ayana verloren leven snel weer aanvullen door vijanden leeg te zuigen. Die vlieger gaat echter niet op bij boss fights. Op gamescom kon je het opnemen tegen de Jo-Shi Sisters; een boss fight bestaande uit een duo. De ene neemt je met magie onder vuur en de ander zit je op de hielen. Dit betekent dat je snel moet reageren en daar liep ik toch wel erg tegen de beperkingen aan. Gezien je een prijs kreeg als je het boss fight kon klaren en daar op vrijdag nog voldoende van lagen, vermoed ik zo dat ik niet de enige ben die daar niet in geslaagd is.
Verwachting:
Een setting die voor dit genre de standaard is, gecombineerd met controls die niet passen bij de beoogde moelijkheidsgraad, maken van Bloodbreaker: Labyrinth of the Witch een game die ik in de huidige staat maar moeilijk aan wie dan ook kan aanbevelen.
Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie