hotness 0
Preview

Champions Online

Gepost door

Iedereen heeft er in zijn jeugd wel over gedroomd een superheld of misschien zelfs superschurk te zijn. Over je favoriete superhelden las je in stripboeken en tot op de dag van vandaag komen superhelden op de TV voorbij. De game waarover deze preview gaat, is gebaseerd op zo`n oud stripboek. In de jaren `80 verscheen namelijk de stripserie Champions, waarin een fictief superheldenteam het opnam tegen al het kwaad op aarde. Cryptic Studios heeft hier inspiratie uit gehaald, om te beginnen aan de ontwikkeling van Champions Online.

Champions Online is een Massive Multiplayer Online Role Playing Game (MMORPG), die eind dit jaar uit moet gaan komen op de Xbox 360 en PC. Ik zeg bewust “uit moet gaan komen”, omdat de game al meerdere keren is uitgesteld. In de game creëer je je eigen superheld, waarna je de wereld in trekt om het op te gaan nemen tegen het kwaad en de competitie aan te gaan met andere superhelden. Champions Online heeft voor mij eigenlijk één groot aantrekkingspunt. Dit is het concept, of beter gezegd het idee wat hierachter zit. Elke superheld is namelijk compleet anders, wat erg leuke situaties op kan gaan leveren.

Je begint dus met het creëren van je superheld. Hier zul je een tijdje zoet mee zijn, omdat je oneindig veel keuzes kunt maken over het uiterlijk van je personage. Het begint bij de grote lijnen, die erg ver uit elkaar staan. Wordt je superheld bijvoorbeeld een high tech machine met een reuzenarm, of wordt het een sexy dame? Wordt het een gewoon mens, of wordt het een soort halfling? Naarmate je de grote lijnen hebt uitgezet, komen de keuzes over de kleding van je superheld en nog verder zul je ook kunnen bepalen welke sieraden je personage heeft. Hier blijft het echter niet bij, omdat je daarna de krachten van je superheld in moet gaan stellen.

Want dit is toch wel hetgeen waar een superheld het van moet hebben, zijn superkrachten. In totaal zijn er acht krachten beschikbaar. Deze krachten kun je uiteindelijk allemaal gaan gebruiken. Het gaat er ook hier weer om dat je keuzes maakt. Je kunt er namelijk voor kiezen een sterke superheld te maken, maar je kunt ook kiezen voor magie. Tussen alle krachten zul je een goede balans moeten vinden, zodat jouw personage uiteindelijk het sterkste is. Deze krachten kun je gedurende het spel blijven veranderen, maar hiernaast moet je ook nog je speciale krachten instellen. Hierdoor lijkt het niet slim te zijn om zomaar over te schakelen naar magie, als je je altijd op kracht hebt gericht, omdat je speciale krachten dan minder goed tot hun recht komen. Dit zijn allemaal dingen waar de speler gedurende de game rekening mee moet houden.

Het is bekend dat een superheld bijna altijd een superschurk tegenover hem of haar heeft staan. Ook in Champions Online lijkt het hoofddoel simpel: schakel alle superschurken uit. Uniek is echter dat je zelf een groot aandeel hebt in het bepalen van je tegenstanders. Elk soort superheld heeft zijn eigen soort superschurk. Ook kun je uiterlijke aspecten van je tegenstanders bepalen. Dit is iets wat we nog maar weinig in andere games hebben gezien. Tevens zal door het customizen van je personage en het kiezen van je tegenstanders, elke verhaallijn anders zijn en een andere wending hebben.

Als je personage uiterlijk in orde is en als je al zijn krachten en specialititeiten hebt ingesteld, dan trek je de wereld van Champions Online in. De game draagt een comic stijltje met zich mee en de cell-shaded beelden komen goed tot hun recht. Als de superhelden praten, dan zie je dit in beeld verschijnen door een tekstballon. Het oogt alsof het uit een soort 3D stripboek komt. Hier heeft de ontwikkelaar op gedoeld en dit lijkt er dan ook goed uit te komen. Tevens ziet het ernaar uit dat diversiteit in de omgevingen van Champions Online niet ontbreekt. De wereld is opgebouwd rond een grote stad. Dit is iets wat we wel vaker zien in zo`n soort game. Hierbuiten vind je bossen, woestijnen, grotten en noem maar op. Cryptic Studios heeft ook medegedeeld, dat je later zelfs de ruimte op zult moeten zoeken. Qua presentatie hebben we dus weinig te vrezen.

Iets waar ik me wel zorgen om maak is het vechten in Champions Online. Dit ziet er in de video`s die tot nu toe zijn vrijgegeven namelijk een beetje statisch uit. De aanvallen die worden uitgevoerd zijn erg vet, maar ze lijken niet echt contact te maken met de tegenstanders waarop ze gericht zijn. Ook hebben we beelden gezien waarin een superheld en superschurk als twee zombie`s tegenover elkaar staan en aanvallen op elkaar af staan te vuren. Dit komt ouderwets over en ik hoop dan ook dat dit nog verbeterd wordt.

Conclusie

Voor deze verbetering is gelukkig nog even tijd, omdat de rest van Champions Online er wel goed uit ziet en de geplande releasedatum voor de PC 4 september is. Wanneer de Xbox 360-versie komt is nog niet bekend, maar hopelijk zal deze spoedig volgen. Champions Online wordt door het customizen namelijk een erg diepe MMORPG. Je bepaalt in alle details hoe je personage eruit ziet, wat zijn krachten en specialiteiten zijn en zelfs wie zijn vijanden zijn. Elke verhaallijn is hierdoor anders. Visueel komt het stripboekachtige stijltje met teksballonnetjes en al goed tot zijn recht. Mijn enige punt van kritiek is eigenlijk het vechtsyteem. Dit oogt ouderwets en statisch, wat de gameplay voor een groot deel kan gaan verpesten. De mannen van Cryptic hebben echter genoeg ervaring met MMO`s, waardoor Champions Online waarschijnlijk weer bij de kampioenen in het genre gaat horen.

0 reacties op "Champions Online"