De inleiding van dit spel is bedoeld als een soort ode aan Colin McRae. Veel mensen zullen hem waarschijnlijk alleen bij naam kennen omdat ze DIRT twee jaar geleden hebben gespeeld, maar Colin McRae staat nog steeds bekend als de meest succesvolle rallyrijder ooit. Hij behaalde gedurende zijn carrière 25 WK-overwinningen, 42 WK-podiumplaatsen en in 1995 als eerste Brit de wereldtitel. Drie maanden nadat Colin McRae: DIRT verschenen was, overleed hij op trieste wijze bij een helikopterongeluk. Hierbij kwamen ook zijn zoontje, een vriend van zijn zoontje en een vriend van de familie McRae om het leven.
Als eerbetoon gebruikt Codemasters Colin McRae`s naam nog steeds als voortitel voor DIRT 2. Colin McRae: DIRT 2 komt deze maand uit en heeft de moeilijke taak zijn voorganger te evenaren. Deze game had al een sublieme audiovisuele presentatie die in het tweede deel nog beter zal zijn. De engine die gebruikt wordt is hetzelfde, maar het gaat dan ook vooral om de kleine details die worden verfijnd. Zo zullen de water- en zandeffecten nog beter worden en zullen de ronkende motoren nog bruter klinken.
Ik kijk vooral uit naar DIRT 2 en niet naar andere racegames van het moment door de variatie in het spel. Zo zul je weer met verschillende voertuigen gaan rijden en op verschillende parcours. Nieuw is dat je dit keer ook gedeeltelijk in een soort arena`s zult gaan rijden en in loodshallen waarbij de toeschouwers langs de kanten staan. De omgevingen worden sowieso belangrijker.
Qua voertuigen kun je gaan kiezen uit zeven klasses. Er zijn erg veel voertuigen gelicenseerd en deze zijn ook weer naar wens aan te passen. Hierbij gaat het niet om het uiterlijk aspect, maar meer om de manier waarop je met de auto rijdt. Bij elk type parcours past een ander soort band en dingen als de veering spelen hierbij tevens mee. In vergelijking met het eerste deel moet dit nu nog dieper gaan.
DIRT is een rallygame en bij het rallyracen zijn de parcours waar je op rijdt altijd erg belangrijk. Bij een Formule 1 circuit weten de coureurs hoe de baan loopt en kunnen ze van tevoren bedenken hoe ze een bocht gaan nemen. Op een zandweg in de middle of nowhere beslis je dit pas op het moment zelf. Zo werkt het ook in DIRT. De zandweggetjes waarop je rijdt zijn hobbelig, modderig, onregelmatiger dan ooit en bevatten schansen waardoor een crash vaak op de loer zal liggen. Dit betekent realisme ten top.
Met de variatie zit het dus in ieder geval goed en dan hebben we het nog niet eens gehad over de modi in het spel. De wereldtournee is het belangrijkst. Hierin race je logischerwijs over de hele wereld op verschillende parcours en met verschillende voertuigen waardoor je alles uit de game tegen zult komen. Locaties zullen onder andere Engeland, Japan en Maleisië zijn. Daarnaast is er nog de online multiplayer. Bijna alle games zijn leuker om te spelen tegen echte mensen en in een spectaculaire game als DIRT is dit zeker zo. In deel 1 was de multiplayer al erg vet. We weten nog maar weinig over vernieuwingen in de multiplayer van deel 2, maar ook zonder die vernieuweingen zal deze door de verfijnde gameplay volop gespeeld gaan
worden.
Verwachting
Het is natuurlijk niet nodig dat Colin McRae: DIRT 2 een revolutie gaat worden in het magere genre. Veel rallygames zien we tegenwoordig namelijk niet meer en waarschijnlijk gaat DIRT 2 gewoon nog vetter worden dan het eerste deel. De audiovisuele presentatie doet je denken aan een echte rallywedstrijd. Verder staat de variatie voorop. Er zijn zeven klassen voertuigen aanwezig en diverse typen parcours. In de wereldtournee zul je deze dingen allemaal tegen gaan komen. Ben je daarmee klaar, dan is de online multiplayer er ook nog. Omdat Colin McRae: DIRT 2 nog beter, gevarieerder en vetter gaat worden dan DIRT 1, kunnen je stellen dat we over een week te maken hebben met een van de beste rallygames ooit.
0 reacties op "Colin McRae: DiRT 2"
Gelieve eerst in te loggen of te registreren om een reactie te plaatsen a.u.b.
Log in of registreer hier